ایران پرس - دادستان دیوان بین المللی کیفری (ICC) از قضات این دادگاه خواست تا مجوز بررسی قضایی ترک اجباری صدها هزار نفر از آوارگان روهینگیایی از ایالت راخین میانمار به سوی بنگلادش را صادر کنند.

«فاتو بنسودا» Fatou Bom Bensouda  تاکید کرد، گزارش‌های معتبر نشان می‌دهد، 670 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که به طور قانونی در میانمار حضور داشتند، اخیراً به صورت هدفمند به مرزهای این کشور با بنگلادش رانده شده اند.

وی از قضات  دیوان بین المللی کیفری خواست؛ دستور برگزاری جلسه دادگاهی برای بررسی قضایی این موضوع را صادر کنند.

از 25 اوت 2017 در حملات  ارتش میانمار و بودائیان افراطی به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین درغرب میانمار، بیش از شش هزار تن از آنان کشته، هزاران تن نیز زخمی و حدود یک میلیون نفر به بنگلادش آواره شده اند.

در صورتی که قضات دیوان بین المللی کیفری حکم به بررسی قضایی جنایات نیروهای نظامی میانمار ضد مسلمانان روهینگیا بدهند، به معنای تایید صلاحیت این دیوان برای ورود به این مساله است که بسیاری از محافل سیاسی آن را جنایت ضد بشریت می دانند.

فاتو بنسودا پیش‌تر نیز اعلام کرده بود؛ کشتار و آواره کردن مسلمانان روهینگیا یک مساله کاملا جدی و ملموس است و با توجه به ماهیت فرا مرزی جرم، ورود دیوان کیفری بین‌المللی کاملا هم راستا با اصول حقوقی است.

کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیا همچنان ادامه دارد

با توجه به اینکه به رغم فشارهای بین المللی بر دولت میانمار برای متوقف کردن جنایات ارتش و تندروهای بودایی ضد مسلمانان روهینگیا، کشتار و آواره کردن آنها همچنان ادامه دارد، لزوم ورود دیوان بین المللی کیفری به آن بیش از پیش ضروری است.

«ابواحسان خاقانی» کارشناس مسایل سیاسی دراین‌باره گفت: «جنایات نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور بنا بر تأکید سازمان ملل متحد پاکسازی قومی و نژادی است و حمایت از روهینگیایی‌ها وظیفه مجامع بین‌المللی از جمله دیوان بین المللی کیفری است.»

از اینرو به نظر می رسد دولت میانمار با درک عواقب ادامه جنایت ضد مسلمانان روهینگیا  درصدد است با زندانی کردن شماری از نظامیان این کشور، جنایت ضد مسلمانان روهینگیا را به چند نظامی سطح پایین محدود کند.

جنایات ضد مسلمانان روهینگیا در بالاترین سطح نظامی و دولتی هماهنگ شده است

این در حالی است که گزارشهای منتشر شده و حساسیت دیوان بین المللی کیفری در این خصوص نشان می دهد که جنایات ضد مسلمانان روهینگیا در بالاترین سطح نظامی و دولتی هماهنگ شده است و باید در مجامع قضایی بین المللی به ان رسیدگی شود.

«آنتونی کارتالوچی» Anthony Kartaluchiکارشناس و محقق جغرافیای  سیاسی نیز اظهار کرد: «آنچه از آن در حقوق بین الملل تحت عنوان نسل کشی یاد می شود، در حال رخ دادن در ایالت راخین میانمار است. آن دسته از گروه هایی که اقدام به نسل کشی علیه اقلیت روهینگیا می کنند، نسل کشی را به عنوان هدف اولیه خود تعیین کرده اند.

این موضوع تنها منوط به ارتش و خشونت های اعمال شده از سوی آنها نمی شود، بلکه گروه های ملی گرا و بسیاری دیگر از آنهایی که «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار را حمایت می کنند، سابقه ای بلند مدت در تحریک خشونت و تفرقه انگیزی فرقه ای در میانمار دارند.»

در هر حال، جامعه جهانی با پدیده شوم نسل کشی و خشونت گرایی ضد مسلمانان روهینگیا در میانمار روبرو است که سازمان ملل آنها را مظلوم ترین اقلیت جهان معرفی کرده است.

با توجه به ادامه این وضعیت، به نظر می رسد ورود دیوان بین المللی کیفری برای پایان دادن به آن ضروری است و بدون شک مردم میانمار نیز از آن حمایت می کند.115/110

نویسنده: مجید وقاری

بیشتر بخوانید:

ادامه روند جنایات ارتش میانمار ضد مسلمانان روهینگیا

ادامه تخریب منازل مسلمانان روهینگیا در میانمار

استقبال «آنگ سان سوچی» از کشتار مسلمانان روهینگیا/تحلیل