مسعود پزشکیان در چهارمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، قدرت دفاعی و بازدارندگی را باعث افتخار کشور دانست و افزود: یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، چهارمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز» در حال برگزاری است.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

مسعود پزشکیان طی سخنانی اظهار داشت: ما اگر برجام را نپذیریم و اگر FATF ‌را حل نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. راه حل این است که انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم.

وی افزود: شما از اعضای اتاق بازرگانی بروید بپرسید که برجام را خوب می‌دانند یا بد. اینها در جلسه هم به ما می‌گفتند که ما نمی‌توانیم بدون برجام کار را ادامه دهیم اما حالا الان می‌گویند می‌توانیم ادامه دهیم.

پزشکیان گفت: ما در ذخایر نفت و گاز در مجموع اول دنیا هستیم اما در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و در تابستان برق نداریم و برق مراکز صنعتی را قطع می‌کنیم. ما در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ همین قطر، عمان و امارات در میادین مشترک سهم خود را می‌برند ولی ما عین خیالمان نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: اینها بگویند اگر برجام را نپذیرفتند این وفاق داخلی را چطور می‌توانند درست کنند. تازه این دوستان با آدم‌هایی دعوا دارند و آنها را خائن خطاب می‌کنند که مقام معظم رهبری می‌گفتند اینها صادق‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها هستند.

وی افزود: ترامپ و اسرائیل هم می‌گفتند که ما نمی‌گذاریم برجام به نتیجه برسد و این دوستان هم دقیقا همین حرفها را می‌زنند. خب مردم می‌گویند فرق بین این دوستان و دشمنان ما چیست؟

پزشکیان خاطرنشان کرد:‌ قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.

قاضی‌زاده: دیپلماسی جای مردان مصمم است نه جای مردان سازشکار

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: مشکل ما این است که آقای پزشکیان بجای پاسخ به سوالات سوال جدید طرح می‌کنند. ما اینقدر مرد هستیم که از دولت محدودی که در اختیارمان بوده‌ دفاع کنیم و عزیزان هم مرد باشند از دولت‌هایی که از آنها حمایت کردند، دفاع کنند.

وی افزود: کدام سیاست دولتگرای مطلق موجب خارج  کردن مردم از عرصه‌های مختلف شد؟ چه کسی فعالیت بخش خصوصی را محدود و نابود کرد؟ ما که ادعای دولت مردمی داریم، بیش از 10 سال روی مدل مردمی سازی دولت کار کردیم و چیزی که الان در حوزه مردمی‌سازی در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاده قابل مقایسه با قبل نیست.

قاضی‌زاده با اشاره به موضوع واردات واکسن گفت: در آن زمان بعضی از عزیزان که دوز اول واکسن فایزر خود را زده بودند می‌گفتند که ما اجازه نمی‌دهیم مردم موش آزمایشگاهی شوند. خوب شما دو هفته زودتر واکسن وارد می‌کردید و نمی‌گذاشتید که دولت شهید رئیسی این افتخار بزرگ(واردات واکسن) را به نام خود ثبت کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستان می‌گویند چرا شما از برجام خارج نشدید؟ آقای پزشکیان اگر ایشان(شهید رئیسی) از برجام خارج شده بود شما ایشان را متهم نمی‌کردید تو کنار ترامپ و نتانیاهو هستی؟ برجام را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند و به لحاظ حقوق بین الملل دست و پای ایران را بستند. کاری کردید که امروز باید حداکثر استفاده را ازبرجام ببریم و بهانه دست دشمن ندهیم.

وی ادامه داد: شما آمدید قدرت ملی و موفقیت جوانان را ارزان فروشی کردید. دیپلماسی، خندیدن و امتیاز دادن نیست بلکه هوشمندانه عمل کردن است. کاری که شهید امیرعبداللهیان انجام داد را ببینید. برای اینکه بتواینم با دولتهای منطقه کار کنیم ایشان از وزارت خارجه اخراج شد اما وقتی سرکار آمد همان کسی که برای ارتباط با کشورهای منطقه اخراج شده بود،‌ باکشورهای منطقه عزتمندانه ارتباط بر قرار کرد. دیپلماسی امیرعبداللهیان ایجاد ارتباط با تکیه بر قدرت درون زای ما بود.

قاضی زاده به اشاره به افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم گفت: امروز نماینده سنای آمریکا از وزیر خارجه آمریکا در باره افزایش فروش نفت ایران سوال می‌کند و وزیر خارجه آمریکا پاسخ می‌دهد که «رئیسی مرد مصممی» بود. دیپلماسی جای مردان مصمم است نه جای مردان سازشکار.

پورمحمدی: با شعار، دادن زدن و اتهام زدن مشکل حل نخواهد شد

مصطفی پورمحمدی خطاب به برخی از نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرد: دوستانی که خیلی جایگاه مناسب و دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند و این روزها می‌گذرد!

وی افزود: عجیب است قراردادی در سال 1381 بسته شده است و ما در 1387 به سازمان بازررسی رفتیم و 2 گزارش که توسط دیوان محاسبات انجام شده بود و ما فقط کارهای منظم کردن آن را انجام دادیم و فرستادیم.

پورمحمدی تصریح کرد: آقای احمدی نژاد 2 بار خواست مشکل را حل کند و همه پرونده فساد تعقیب شود و فاسدین محکوم شوند و هم این قرارداد اجرا شود و در قیمتش تمام شود و این خسارت عظیم در 18 سال جلوی آن گرفته شود اما با شعار، دادن زدن و اتهام زدن مشکل حل نخواهد شد.

آقای زاکانی؛ شما به زنگنه اتهام خیانت زدید!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خطاب به زاکانی خاطرنشان کرد: خوب شد آقای زاکانی حرف از مناظره زدند. شما اتهام خیانت به آقای زنگنه زدید و او هم می‌گوید که شما مانع اجرای قرارداد شدید و ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید و ما از دادگاه تقاضا داریم زودتر این موضوع را رسیدگی کند.

وی با طرح این پرسش چه کسی از برجام دفاع می‌کند؟ ادامه داد: من همان زمان هم درباره برجام حرف داشتم. قطعنامه‌ها در سازمان ملل تصویب شده است که ملت را بیچاره کرده است. چرا شما که مسئول بودید جلوی صدور قطعنامه را نگرفتید و امروز می‌گویید چرا امروز مذاکره می‌کنید؟

پورمحمدی تصریح کرد: 15 سال به ملت ایران خسارت وارد شده است و مردم مشکلات زیادی دارند. چرا قدرت دانش و مذاکراتی شما عمل نکرد و قطعنامه پشت سرهم صادر شد و امروز باید با دریوزگی fatf  و برجام را قبول کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: امام به ما استقامت را یاد داد. 45 سال ندای امام و ملت ایران جهانگیر شد و امروز جوانان عالم فریادهای حقانیت ملت ایران درباره حقوق ملت فلسطین تثبیت شد. امروز می‌توانیم ادعا کنیم هم غزه، هم لبنان، هم یمن، هم عراق، هم عمان، هم قطر و جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و قهرمانان وطن.

جلیلی: برجام طلب ملت ایران است و باید این موضوع دنبال شود

سعید جلیلی گفت: دوستانی که سخن از تحزّب می‌کنند، کار عمیق تحزبی را به زنبیل گذاشتن تعبیر می‌کنند. سه قطعنامه درباره‌ی ایران در پرونده‌ی هسته‌ای در زمان آقای لاریجانی صادر شد و گویا آقای پورمحمدی یادش نیست که عضو آن کمیته بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این گذشته‌ای است که تعریف می‌کنند غلط بود؛ دلار 3000 تومان به 30000 تومان رسید و تحریم‌ها برداشته نشد و جالب است که می‌گویند باید این روال باز هم برگردد. ترامپ از توافق خارج شد و دولت وقت ما هم می‌گفت اگر هم خارج شود ما هم هستیم. برجام طلب ملت ایران است و باید این موضوع دنبال شود.

وی بیان کرد: در اوج زمانی که امریکا از توافق خارج نشده بود، کل صادرات ما به 28 کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان بود و چرا نتیجه نگرفت؟ چرا اینانی که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنیم، مشکلات حل نشد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همین افراد الان می‌ترسانند و بلد نیستند. اتفاقاً این مسائل باید مطرح شود و ملت هم انتخاب کند. رشد اقتصادی در دوران برجام و بعد از آن صفر و منفی شد. ما سخن از جهش می‌گوییم که می‌توان موفقیت به‌دست آورد.

جلیلی خاطرنشان کرد: عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوانی دارد؛ در سریلانکا 500 میلیون دلار فرارداد خدمات فنی مهندسی بستیم و با سایر کشورها می‌توانیم این کار را کنیم. بازار صادرات منطقه در پایین‌دست پتروشیمی 115 میلیارد دلار است و چرا این کار انجام نشده است؟

وی ادامه داد: گفته شد در برجام تحریم‌ها در روز اول بالمره لغو می‌شود ولی چه شد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که من دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، آمریکا شرق و غرب کشور ما را اشغال کرده بود و همین‌ها می‌گفتند که باید برویم فلان امتیاز را بدهیم. ولی دیدیم که آمریکا با خفت از شرق و غرب ما خارج شد و با خفت به ما نامه می‌نوشت که ما ده‌ها مشکل داریم. چه کسانی ابتدای جریان سوریه شک داشتند که چه تصمیمی باید بگیرند؟

جلیلی بیان کرد: ما درباره پرونده هسته‌ای هیچ‌وقت اکتفا به گفت‌وگو نکردیم و خنثی کردن تحریم‌ها را دنبال کردیم؛ ده‌ها زیرساخت برای مقابله با تحریم شکل دادیم. باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این راه‌های عملی داریم؛ ما باید تحریم را رفع و خنثی کنیم.

زاکانی: باید امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم

 

علیرضا زاکانی با بیان اینکه هیچ راهی نداریم  جزء اینکه مشارکت کنیم و هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم، بیان کرد: باید امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم و اقوام را در مقابل یکدیگر قرار ندهیم و همه ایرانیان با هرسلیقه ای عزیزند.

وی با اشاره به اینکه ما قصد دیوارکشی نداریم اما دوستان علاقه دارند دیوار بکشند، افزود: ملت ما از رفع تبعیض خوششان می‌آید به جز زالوصفتانی که در این دو دهه با آنها مبارزه کردم. باید ملت را بر سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم. در بعد مسکن در بعد استیجاری و صاحب‌خانه شدن بسته جدی داریم. در 33 ماه تجربه‌ای داریم که 203 هزار واحد مسکن را شروع کردیم.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد:‌ در یارانه طلا مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم که حقشان است. در معیشت و سلامت و حوزه‌های مختلف مردم را شریک می‌کنیم. حرفهای تفرقه انگیز نزنیم و علاوه افزایش قدرت اقتصادی باید انسجام ملی را تقویت کرد.

زاکانی گفت: باید زیرساخت‌های کشور را طوری تقویت کنیم که افتخار آفرین باشد و ظرفیت‌های آن نیز در کشور وجود دارد. دریا، خشکی، معدن،‌ صحرا، نفت و گاز و دریا .... همگی ظرفیت است.

وی با بیان اینکه کسی جلوی برجام را نگرفته است، اضافه کرد: اتفاقا ما دنبال اجرای برجام هستیم چرا که سهم خود را انجام دادیم و آنها باید سهم خودشان را انجام بدهند و آنها برجام را آتش زدند و خیانت کردند. خودشان نیز گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند دقت نداشتند.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد:‌ به اعتقاد بنده آنچه که به مردم کمک می‌کند شفافیت است. مردم باید وارد حریم مسئولین شوند.

زاکانی با طرح این پرسش چرا مردم را دسته بندی و ناامید می‌کنیم؟ اضافه کرد: ما ظرفیت داخل، منطقه‌ای و جهانی داریم و دنیا در حال تغییر است و قدرت‌های منطقه‌ای در عرصه جهانی و پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است. بریکس و شانگهای آرزوی دولت قبل بود که دولت شهید رییسی به ثمر نشاند.125