ایران پرس: روز چهارشنبه 20 صفر 1445 قمری مصادف با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش و پایان راهپیمایی اربعین است.

راهپیمایی اربعین حسینی پیام‌های سیاسی مهم و متعددی دارد که به برخی از این پیام‌ها پیش از این پرداخته شد و برخی دیگر از پیام‌ها عبارتند از:

همزیستی مسالمت آمیز و صلح جویانه شرکت کنندگان در این راهپیمایی که الزاما از شیعیان یا حتی مسلمانان نیستند، از مهم‌ترین پیام‌های سیاسی اربعین است.

در واقع، آیین پیاده روی اربعین با ارائه الگویی جدید از همبستگی، همزیستی و یکسان‌سازی فرهنگ با محوریت تعالیم شیعه در عصر جهانی شدن، توانسته است با خلق هویتی جدید و بزرگ، باعث سرافرازی جهان اسلام گردد و شرکت‌کنندگان در کنگره عظیم اربعین خود را امت واحده و تحت یک فرهنگ ببینند.

راهپیمایی اربعین ثابت کرد ملت‌ها فارغ از هر قوم و مذهبی می‌توانند کنار هم بدون کمترین تنشی زیست داشته باشند. می‌توان گفت پیام مهم این زیست مسالمت‌جویانه و صلح‌آمیز مردم در کنار هم تایید کننده این دیدگاه برخی از نظریه پردازان روابط بین الملل است که آنارشی در روابط بین‌الملل ساخته دست دولت‌هاست.

دیگر پیام سیاسی مهم راهپیمایی اربعین، این است که بدون هیچ‌گونه استفاده از قوه قهریه نیز می‌توان امنیتی پایدار ایجاد کرد.

پیاده روی اربعین به مثابه یک ابر رسانه در حوزه امنیتی عمل می‌کند و نشان می‌دهد با فرهنگ و ارزش‌های دینی می‌توان در کنار هم زندگی کرد.

در حالی که صهیونیست‌ها از مذهب به عنوان ابزاری برای سرکوب و تبعیض بهره می گیرند، مسلمانان از ظرفیت عظیم اربعین حسینی به عنوان ابر رسانه‌ای برای تولید امنیت بدون اشغالگری، خشونت، سرکوب و تبعیض بهره می گیرند‌.

پیام مهم دیگر این است که کنگره عظیم اربعین اقتدارآفرین، وحدت و انسجام‌بخش است.

در حالی که دنیای سلطه سعی دارد از شبکه های مجازی برای تولید نفرت در میان و در درون ملت‌ها استفاده کند، اربعین مظهر اقتدار و انسجام و وحدت است و هیچ پیام و محتوای سلبی در درون خود ندارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص عنوان می کنند: "امروز در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا: اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، نه فقط از یک شهر یا یک کشور [بلکه] از کشورهای مختلف، و نه فقط از یک فرقه‌ی اسلامی [بلکه] فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیر اسلامی. این وحدت حسینی [است]."

نکته پایانی اینکه؛ برگزاری راهپیمایی بیش از 20 میلیون نفری اربعین حسینی در عراق و در نهایت امنیت به منزله اثبات شکست تفکر انحرافی تکفیری و داعشی در عراق است، موضوعی که «سیدعمار الحکیم» نیز به آن اشاره کرد. 

رهبر جریان حکمت ملی عراق روز گذشته در سخنانی تاکید کرد: "برگزاری پیاده روی زیارت اربعین در این گرمای سوزان و مسیرهای متعدد و مشارکت میلیون‌ها زائر به تنهایی شاهدی بر بهبود اوضاع، امنیت و ثبات عراق است."

نویسنده: سیدرضی عمادی

117