سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، راهکار اساسی حل مسائل و چالش‌های افغانستان را تعمیق همکاری‌ منطقه‌ای دانست.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در اوت سال گذشته تاکنون، کشور افغانستان با شرایط بسیار دشوار اقتصادی ناشی از تمایل نداشتن جامعه جهانی برای شناسایی رسمی این گروه و بی رغبتی به همکاری با این کشور مواجه شده است.

اوضاع معیشتی مردم افغانستان به شدت دچار بحران شده و فقدان منابع مالی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به افغانستان مانند برنج، جو، گندم و ذرت که به تبع آن کمبود و گرانی مواد غذایی در بازارهای این کشور رخ داده است، سبب شده تا امنیت غذایی در افغانستان به مخاطره افتد و نهادهای حقوق بشری درباره بحران انسانی ناشی از قحطی و گرسنگی برای میلیون ها نفر در این کشور هشدار دهند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان روز سه شنبه به منظور بررسی تحولات کنونی افغانستان و همکاری‌های متقابل طرفین برای تنظیم اوضاع این کشور و بدون حضور نماینده‌ای از طالبان در تاشکند برگزار شد.

«حسن کاظمی قمی» سفیر تهران در کابل و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران درباره این نشست در توئیتی نوشت: نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در تاشکند نشان داد که تحولات سیاسی، امنیتی و اجتماعی افغانستان برای منطقه مهم است.

کاظمی قمی افزود: راهکار اساسی حل مسایل و چالش‌های افغانستان در تعمیق همکاری‌ منطقه‌ای نهفته است، جستجوی راه حل در خارج از منطقه کمکی به وضع موجود نخواهد کرد.

سفیر ایران در کابل تصریح کرد: حرکت حکومت سرپرست به سمت تشکیل دولت فراگیر و اطمینان بخشی در حفظ حقوق زنان، استقبال کشورهای منطقه را در پی خواهد داشت. همراهی حکومت سرپرست با کشورهای منطقه و همسایگان، بهترین راه برون رفت از تنگناها است.

117