نمایندگان پارلمان کانادا به اتفاق آرا در بیانیه‌ای عملیات سرکوبگرایانه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا را «نسل کشی» خواندند.

به گزارش ایران پرس، نمایندگان مجلس عوام کانادا روز پنجشنبه با تایید گزارش اخیر بازرسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد میانمار اعلام کردند: نظامیان میانماری با کشتار مسلمانان روهینگیا مرتکب جرایم جنایات علیه بشریت شده اند و این اقدامات باید مورد پیگرد قانونی قرارگیرد.

نمایندگان پارلمان کانادا اذعان کردند: جنایات علیه مسلمانان روهینگیا، نسل کشی است و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند این موضوع را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع دهد.

«کریستا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا نیز اعلام کرد: این کشور رهبری تلاش های جهانی برای اجرای عدالت در مورد روهینگیایی ها را دنبال می کند.

گزارشگران سازمان ملل اخیرا گزارش 444 صفحه ای تازه ای از مستندات کشتار و شکنجه مسلمانان روهینگیایی را توسط نظامیان میانماری منتشر کرده و خواستار محاکمه عاملان کشتار و نسل کشی در میانمار شدند.

این گزارش نتایج یکی از طولانی ترین تحقیقات در زمینه حقوق بشر سازمان ملل در میانمار است. 

گزارشگران جنایات علیه روهینگیایی ها را نسل کشی خوانده و به طور مشروح جرایم اعمال شده را که منجر به فرار بیش از صدها هزار مسلمان روهینگیایی از استان راخین میانمار و پناه بردن به بنگلادش شده، در گزارش خود ثبت کرده اند.

در این گزارش برآورد شده حداقل 10 هزار نفر روهینگیایی در عملیات گسترده سرکوب توسط ارتش و بودایی های افراطی که در شهریور سال گذشته آغاز و بیش از دو ماه طول کشید، کشته شدند.

براین اساس، نظامیان میانمار در اقدامات سرکوبگرایانه خود بیش از 40 درصد از روستاهای شمال ایالت راخین متعلق به روهینگیایی ها را به طور کامل نابود کرده اند.

درپی عملیات گسترده نظامیان و بودائیان افراطی علیه اقلیت روهینگیا در ایالت راخین میانمار در سال گذشته دستکم 750 هزار نفر به بنگلادش متواری شده و در پناهگاههای این کشور همسایه در شرایط بسیار نامساعدی استقرار یافتند.

116

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: به جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا رسیدگی شود

موگرینی نقض حقوق مسلمانان روهینگیای میانمار را محکوم کرد

درخواست سازمان ملل برای رسیدگی به جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا + ویدئو