تهران-ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: جنایت رژیم آمریکا در ترور ناجوانمردانه  شهید سردارسلیمانی را با جدیت پیگیری می کنیم و این موضوع هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: آرا و اندیشه‌های شهید سلیمانی برقرار است و اندیشه او در منطقه تکثیر شده و نرم افزار مقاومتی که به تعبیر مقام معظم رهبری این شهید تولید و ترویج کرد باقی است و اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد و اندیشه‌های این شهید قدرتمندتر از گذشته باقی است و به پیش می‌رود.

ناصر کنعانی درباره پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: پیگیری جنایت رژیم آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی را با جدیت در پیگیری‌های خود دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و مرور زمان این موضوع را کمرنگ نخواهد کرد.

وی افزود: پرونده شهید سلیمانی در حال پیگیری است و وزارت خارجه نقش همراهی و همکاری را به صورت کامل و مستمر ایفا می‌کند. در بعد داخلی ابعاد حقوقی و کیفری پرونده علیه آمریکا و جنایتکاران آمریکایی اقدامات حقوقی در حال انجام است و در بعد بین‌المللی با استناد به کنوانسیون ۱۹۷۲ اقدامات از طریق وزارت خارجه و مرکز حقوقی و بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است و اقدامات قابل توجهی در این خصوص صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این مسیر یادداشت‌های رسمی در این خصوص از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا به این سفارت ارسال شده و ابعاد حقوقی و بین‌المللی آن در حال پیگیری است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: معاون حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری توضیحات دقیق فنی و حقوقی را مطرح کرد. معتقدیم اگر محکمه کیفری عادلانه‌ای وجود داشته باشد حتما ترور شهید سلیمانی مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور می‌تواند توسط چنین محکمه‌ای مورد پیگیرد و محاکمه و اجرای حکم قرار بگیرد. ولی می‌دانید دولت آمریکا از نفوذ خودش به صورت غیرمشروع در مراجع بین‌المللی همواره سوءاستفاده کرده است.

ناصرکنعانی بیان کرد: این موضوع یکی از ماموریت‌های دولت و دستگاه دیپلماسی است و عاملان و آمران جنایت از کیفر اقدام ناجوانمردانه‌ای که انجام داده‌اند در امان نخواهند بود و ایران از همه ابزارهای حقوقی، قانونی و شناخته شده بین‌المللی برای این موضوع استفاده خواهد کرد.

 

واکنش کنعانی به ادعای ارسال پیام آمریکا به ایران

 

کنعانی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص پیام آمریکا به ایران در خصوص فلسطین گفت: من نمی توانم چنین خبری را تایید کنم. ایران موضع روشنی در ارتباط با موضوع فلسطین دارد. ما در عین اینکه با طرف های مختلف در حال رایزنی برای پایان بخشیدن جنایات رژیم صهیونیستی داریم، در ارتباط با نحوه کمک به ملت فلسطین مشورت هایی داریم. در ارتباط با فلسطین معتقدیم که این ملت فلسطین است که باید در ارتباط با وضعیت سیاسی خود تصمیم بگیرد.

کنعانی اظهار داشت: آمریکا هیچگاه یک طرف راه حل نبوده و آمریکا همواره یک طرف منازعه بوده است. آمریکا به طور مکرر در سطوح مختلف اعلام کرده که خود را متعهد به حمایت از اسراییل می داند؛ چنین رژیمی چگونه می تواند اهلیت در خصوص راهکارهای سیاسی داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات سازمان همکاری اسلامی برای پایان دادن جنگ علیه غزه گفت: ما معتقدیم که سازمان همکاری اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند در حمایت از فلسطین استفاده کافی را ببرد. طبیعتاً انتظار از این سازمان بیش از آن چیزی است که شاهد بودیم.

 

 دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیاست زدگی بپرهیزد

 

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس در خصوص ادعای غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: فعالیت های هسته ای ایران،صلح آمیز و تحت نظارت آژانس است.

ناصرکنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در خصوص ان پی تی پایبند بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه از زمان امضای برجام تا کنون،ایران در صدر لیست بازرسان آژانس بوده است، تاکید کرد: طرح موضوعاتی ازین قبیل سازنده نیست و درباره فعالیت های هسته ای ایران واقعیت ندارد.

ناصر کنعانی بار دیگر به صلح آمیز بودن فعالیت های ایران اشاره کرد و گفت: از دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار می رود تا اجازه دهد فعالیت هاس ایران و آژانس بصورت فنی و در چارچوب بیانیه ای ایران و آژانس پیش برود.

 

اقدامات رژیم صهیونیستی درباره سوریه نقض حقوق بین‌الملل است

 

وی یادآور شد: آنچه که رژیم صهیونیستی درباره سوریه انجام می‌دهد نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نقص حاکمیت یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است؛ چنین حملاتی از منظر همه حقوق بین‌المللی محکوم و شایسته واکنش است و اقدامات آن تهدیدی برای صلح بین‎ لمللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دولت‌ها و ملت‌های منطقه این رفتار فرافکنانه و شرورانه رژیم صهیونیستی را می‌شناسند.

 

حق ایران و سوریه در اقدام متناسب و پاسخ به شهادت مستشار ارشد ایران

 

سخنگویی وزارت امور خارجه گفت: شهید سیدرضی موسوی مستشار ارشد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریستم در سوریه بود. نیروهای ایران به دعوت سوریه در این کشور حضور دارند. رژیم صهیونیستی مسئول اصلی تبعات ترور شهید موسوی است و حق ایران در اقدام متناسب در مکان و زمان مناسب محفوظ است. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک ماجراجویی و شرارت آشکار انجام داده است. این اقدام به معنی حمایت از تروریست‌ها و مصداق نقض تمامیت ارضی سوریه است. این ماجراجویی برای ایجاد ناامنی در منطقه از سوی صهیونیست‌ها انجام شده است.

کنعانی تاکید کرد: بر اساس قوانین بین المللی این حق دولت سوریه نیز هست که به جنایات و نقض تمامیت ارضی خود پاسخ دهد. ما از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل با دبیرکل سازمان ملل مکاتبه کردیم و خواستار انجام مسئولیت خود در قبال صلح در منطقه شدیم.

 

ایران موضع دقیقی درباره فلسطین دارد

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران موضع روشن و دقیقی درباره مسئله فلسطین دارد؛ ما در عین حالی که با طرف‌های منطقه‌‎ای در حال مشورت و رایزنی برای پایان بخشیدن به جنایت‌های جنگی داریم، درباره نحوه کمک به ملت فلسطین برای حل و فصل مشکلاتشان و برای ارسال کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه این مشورت‌ها را داریم.

ناصر کنعانی با اشاره به این که درباره مسائل فلسطین معتقدیم این ملت فلسطین هستند که درباره مدیریت سیاسی و اجرایی تصمیم می‌گیرند، یادآور شد: ما آمریکا را دارای ماهیت اخلاقی برای ایفای نقش در مسائل فلسطین نمی ‎دانیم.

وی با بیان این که دولت آمریکا به طور مکرر اعلام کرده که خود را متعهد به امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند، تاکید کرد: چنین دولتی چگونه می‎تواند اهلیت لازم را برای راهکار سیاسی درباره فلسطین داشته باشد؟

ناصر کنعانی بیان کرد: این که ایران را به حمایت از مقاومت متهم می‌کنند باکی ندارد؛ ایران با افتخار اعلام می‌کند حامی گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنهایی باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که حقوق طبیعی یک ملت را نادیده گرفتند و به‌طور نامحدود از اقدامات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

116

بیشتر بخوانید:

 

کنعانی: توپ در زمین آمریکا و سه کشور اروپایی است

کنعانی، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی دربه شهادت رساندن سردار سید رضی را محکوم کرد

کنعانی: ایران همواره در زمینه آبراه‌های بین‌المللی مسئولانه عمل کرده است

کنعانی: هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی از سوی گروه‌های مقاومت امری طبیعی است