تهران-ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه با در دست داشتن تصاويری از بيمارستان «شفا» در غزه گفت: وقتی دنيا در مقابل حمله به بيمارستان «المعمدانی» سكوت كرد، رژيم صهيونيستی جسارت حمله به بيمارستان «شفا» را پيدا كرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر كنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: رژيم صهيونيستی بيمارستان شفا در غزه را در محاصره كامل قرار داده و به سمت آن شليك می كند، در حاليكه در همه جای دنيا تابلوهای هشدار دهنده در كنار بيمارستان ها وجود دارد.

وی افزود: اين مسئوليت دنياست كه در مقابل اين رژيم بايستد در حاليكه رژيم صهيونيستی با حمايت آمريكا در مجامع بين المللی مرتكب جنايت می شود که زبان از گفتن آن قاصر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم سازمان ملل متحد به وظیفه خود در جهت توقف جنگ انجام دهد.

ناصر کنعانی در خصوص مواضع دولت آمریکا گفت: آمریکا به دنبال تحریف افکار عمومی ست و همچنان اتهامات بی پایه و اساسی نسبت به ایران مطرح می کنند. بارها اعلام کردیم که گروه های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی گیرد و بر اساس منافع خود محاسباتی را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: ایران نگرانی خود از گسترش جنگ را بارها اعلام کرده و همچنین گفته شده که حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی می تواند منجر به افزایش تنش ها در منطقه بشود. تنها رفع محاصره و خروج نظامیان از منطقه می تواند مانع گسترش جنگ شود و این امر کاملا به رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی بستگی دارد.

 

سازمان ملل به استفاده از سلاح های ممنوعه در جنگ غزه رسیدگی کند

 

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس در خصوص تهدید به استفاده از بمب اتم گفت: کسانی که پرچمدار حقوق بشر هستند و از آن بعنوان ابزار فشار استفاده کردند، باید پاسخگوی جنایات احتمالی رژیم صهیونیستی باشند.

وی تاکید کرد: موضوع استفاده از سلاح های ممنوعه باید مورد توجه سازمان ملل و مجامع بین المللی قرار گیرد چرا که مسئولیت آن به عهده سازمان ملل است.

 

اولویت‌های ایران در حمایت از غزه

 

کنعانی در مورد دیپلماسی کشور در رابطه با تحولات غزه تصریح کرد: چهار اولویت اصلی در صدر اولویت های ایران بود که اول از همه توقف جنگ و پایان اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم تحت محاصره غزه و مقابله با اقدامات قهری این رژیم برای کوچاندن ملت فلسطین از شمال غزه و یا به خارج از غزه بود. رایزنی‌هایی با مصر در این خصوص صورت گرفت. سه دور گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با همتای مصری و گفت‌وگوی رئیس جمهور با همتای مصری این موضوع کمک رسانی و گشایش گذرگاه رفح از جمله موضوعات مورد تأکید بود.

وی گفت: مجموعه این تلاش ها را در حوزه دیپلماتیک با جدیت انجام داده و ادامه خواهیم داد. در حوزه مردمی نیز اقشار مختلف ملت ایران نشان داد همراه و حامی ملت فلسطین و مخالف جنگ تحمیلی این ژریم علیه مردم غزه هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران تلاش کرد هزینه‌های اخلاقی رژیم صهیونیستی در دنیا را افزایش دهد برای دولت‌هایی که علیرغم خواست ملت‌های خود در کنار این رژیم هستند و مانع آتش‌بس هستند و می‌گویند هنوز زمان برای آتش‌بس فرا نرسیده است. به تلاش‌های خود با جدیت ادامه می دهیم و به این مسیر ادامه می‌دهیم.

 

 سفر طالبان به ایران

 

 کنعانی درباره سفر هیأت ۳۰ نفره طالبان به تهران بیان کرد: درباره حق‌آبه هیرمند گفتم که در بحث این حق‌آبه در گفت‌وگوهایی که داشتیم مقامات ایران در سطوح مختلف مطرح کردند و جزو خواسته های ایران است. درباره این سفر هم توضیحات لازم را قبلا دادیم.

وی ادامه داد: این سفر در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور بود. ایران همانطور که نماینده ویژه ایران در امور افغانستان اشاره کرد در این سفر تلاش کرد اثبات کند که به عنوان یک کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است تا به ملت این کشور در گذر از تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه علیه این ملت کمک کند که شرایط اقتصادی و معیشتی مردم افغانستان بهبود یابد. مناسبات ایران و افغانستان در حوزه‌های اقتصادی و تجاری که مورد اولویت دو کشور است ارتقاء یابد. نتایج سفرها برای دو کشور و ملت امیدآفرین بوده است. پنج سند همکاری در پایان این سفر امضا شد در زمینه‌های اقتصادی بوده است.

 

آینده غزه و نشست ریاض

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست ریاض گفت: این نشست در این سطح عالی با درخواست‌های روشن برگزار شد و اقدام موفقی بود. اینکه آیا این نشست کافی بوده، نه، این نشست ضروری و لازم بوده و نیازمند پیگیری و اجرای مفاد قطعنامه است و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ملزم به پیگیری مفاد شد و کمیته‌ای که قرار شد شکل بگیرد موارد مصرح در متن قطعنامه را به صورت جدی در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل دنبال کند.

وی گفت: طبیعتا ملت فلسطین انتظار دارد که دولت‌های اسلامی علاوه بر نشست‌های جدی و صدور قطعنامه‌ها و بیانیه‌‌های محکم در حوزه عملی اقدامات ضروری را انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران امیداور است علاوه بر سازوکارهای چندجانبه از جمله در چارچوب سازمان همکاری اسلامی، کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های ملی خود برای اعمال فشار بر این رژیم به منظور پایان بخشیدن به این جنگ ظالمانه استفاده کنند. رئیسی در نشست اکو مواضع ایران را با قاطعیت و جدیت بیان کرد و در مذاکرات دوجانبه این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار داد.

 

پیام پوتین به رئیس جمهور کشورمان

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیام پوتین برای آیت‌الله رئیسی هم گفت:‌رفت و آمدها و تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین ایران و روسیه امر جدیدی نیست و موضوعات متعددی را برای گفت‌وگو با هم در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی داریم. خوشبختانه در سطح سران دیپلماسی سران دو کشور کاملا فعالی است و انتقال پیام رئیس جمهور روسیه به همتای ایرانی در چارچوب تداوم دیپلماسی سران دو کشور بوده است.

وی درباره دیدار روسای جمهور چین و آمریکا گفت: از دولت چین با مواضع خوبی که در خصوص موضوعات بین‌المللی دارد و به عنوان کشور عضو دائم شورای امنیت انتظار می‌رود توصیه‌های لازم را به مقامات دولت آمریکا به ویژه همتای آمریکایی مبنی بر اصلاح رفتار غلطی که در ارتباط با موضوع فلسطین و غزه در پیش گرفتند را داشته باشد و دولت آمریکا هم با عقلانیت به توصیه همتای چینی خود عمل کند. این تنها خواسته ایران نیست این خواسته ملت فلسطین از چین است.

116

بیشتر بخوانید:

کنعانی: لکه ننگ حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی پاک نخواهد شد

کنعانی: کودکان فلسطینی کابوس همیشگی صهیونیست‌ها بوده اند

کنعانی: ایران از آغازین روز بحران تلاش‌های بدون وقفه‌ای برای توقف جنگ غزه انجام داده