تهران-ایران پرس: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: قطعا روز قدس امسال نیز با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین در نقاط مختلف جهان باشکوه‌تر در راستای حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر کنعانی در ابتدای نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود تصریح کرد: فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نقطه عطفی در حمایت بیشتر از مردم فلسطین خواهد بود.

وی همچنین با بیان این که قطعا روز قدس امسال نیز با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین در نقاط مختلف جهان باشکوه‌تر در راستای حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود، گفت: مسلمانان روزه‌دار جهان، داغدار  وضعیت مردم فلسطین و غزه هستند.

کنعانی گفت: امیدواریم در ماه مبارک رمضان شاهد وحدت و انسجام بیشتر  منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای حمایت از مردم فلسطین باشیم.

وی همچنین فرا رسیدن روز بزرگداشت شهدا را نیز گرامی داشت.

کنعانی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: به رغم گذشت پنج ماه از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، متاسفانه شاهد بی‌عملی کاملاً دردناک از سوی جامعه بین‌المللی خصوصا سازمان ملل و شورای امنیت برای متوقف کردن این جنایات هستیم.وی تاکید کرد: دولت آمریکا در این جنایات در حرف و عمل در کنار رژیم صهیونسیتی قرار دارد

کنعانی در بخش دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: انتظار این بود که سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی خود، نقش بازدارنده در توقف این جنگ ایفا کند ولی متاسفانه به رغم برگزاری نشست‌های مختلف، شاهد عدم نقش‌آفرینی موثر از سوی این سازمان در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: انتظار این است که با توجه به برگزاری دومین جلسه اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده، ما شاهد یک تحرک جدی از سوی  کشورهای عضو این سازمان برای توقف این جنایات در آستانه ماه مبارک رمضان باشیم.

کنعانی در خصوص جلسه اخیر شورای حکام افزود: در ارتباط و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم‌. اظهارات بی اساس و غیر فنی تاثیری بر تصمیم و اراده ایران در این ارتباط ندارد و پیشبرد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران ذیل توافقنامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت.

 

تشریح دستاوردهای سیاست خارجی ایران

 

وی در خصوص دستاوردهای سیاست خارجی ایران گفت: ما در مسیر برقراری رابطه‌ای سازنده با کشورهای دوست و سایر کشورهایی که تمایل به ارتباط با ما داشتند گام‌های خوب و بلندی برداشتیم. در برخی حوزه‌ها زمینه‌های جدید همکاری را شروع کریم و در برخی حوزه‌ها تنش زدایی انجام دادیم. در بحث‌های تامین امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی گام‌های جدی برداشتیم و این مسیر در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نشست‌ها و رایزنی‌های میان معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نماینده اتحادیه اروپا به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستورکار بوده و انجام شده است. دیدار اخیر آقای باقری هم در این راستا بوده است.

کنعانی افزود: طیف گسترده‌ای از موضوعات در جلسه اخیر بررسی شد و طبیعی است که یکی از موضوعات تبادل نظر پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است. آقای باقری جلسه‌ای را هم با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در غرب آسیا داشتند که آخرین وضعیت جنگ غزه مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: ما پایبند به میز مذاکره هستیم و می‌توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل آماده باشد موضوعات را بررسی کرد تا آنها نیز به اجرای تعهدات خود در قالب توافقات بازگردند.

 

وضعیت پرونده حمید نوری

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری در سوئد تصریح کرد: ما همه تلاش‌های لازم دیپلماتیک و حقوقی را برای آزادی شهروند بیگناه ایرانی (حمید نوری) انجام داده و خواهیم داد و تلاش کردیم در چارچوب روابطی که با سوئد داریم با پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک این موضوع را دنبال کنیم. ما رای دادگاه تجدید نظر علیه وی را غیرقابل قبول می‌دانیم و متاسفیم که دادگاه عالی سوئد رای قبلی دادگاه را تایید کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تلاش‌های گسترده ایران، دستگاه قضایی سوئد با قرار گرفتن در کنار یک گروهک ترویستی اینگونه منافع و روابط قدیمی دو طرف را در معرض خطر قرار داده است. ما از تمام توان و ظرفیت‌های قانونی خود برای آزادی و رهایی شهروند یادشده ایرانی استفاده می‌کنیم.

 

بیماران پروانه‌ای قربانی خودخواهی آمریکا

 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: ملت ایران با تمام وجود در طول سالیان متمادی گدشته نتایج تحریم‌ها را احساس کردند و از جمله بیماران ما که رنج بیماری بر آنها افزون شد و نتواستند داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند و تعداد زیادی از کشورهای دنیا از صدور داروهای خاص بیماران خاص (به خصوص بیماران پروانه‌ای) ایران پرهیز کردند و علت آن را تحریم‌ها و تنبیه‌های آمریکا اعلام کردند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه از بیماران پروانه‌ای دیدار کردند و از نزدیک با درد و رنج این بیماران آشنا شدیم. متاسفانه برخی از آنها جان خود را به دلیل عدم دسترسی به داروها و پانسمان‌های مورد نیاز از دست دادند.

کنعانی گفت: آمریکا مرتبا ریاکارانه اعلان می‌کند که تحریم‌هایی علیه ملت ایران اعمال نکرده که این یک دروغ بی اساس است.

 

ایران هیچگاه به زورگویان باجی نداده و نخواهد داد

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه همچنان برای ما در اولویت قرار دارد و هرگاه چنین فرصتی پیش آید از انجام این اقدام دریغ نمی‌کنیم. رژیم صهیونیستی در حال استفاده از ابزار گرسنگی به عنوان ابزاری جنگی علیه مردم غزه است که باید مد نظر مجامع بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان ملل قرار بگیرد.

کنعانی در خصوص برخی اقدامات حقوق بشری علیه ایران افزود: مواضع ایران رسما اعلام شده، لازم هست تاکید کنیم که این موضوع را انتقامی علیه ایران در قبال حوادث سال گذشته می‌دانیم. این اقدام را می‌توان قربانی کردن شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحقق اهداف سیاسی دانست.

وی ادامه داد: آنها از ابزار حقوق بشر به دنبال فشار سیاسی و باجگیری از کشورهای مستقل هستند و این یک زنگ خطر برای همه کشورهای مستقل است و طبیعی است که ایران هیچگاه به زورگویان باجی نداده و نخواهد داد. این اقدامات هیچ کمکی به ارتقای حقوق بشر در جهان نمی‌کند. جالب اینجاست که بانیان این اقدام خود سابقه سیاهی در اقدامات ناقض حقوق بشری دارند.

 

افق روشن همکاری ایران و عراق

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهای  وزیر برق عراق مبنی بر اینکه این کشور در ارتباط با موضوع گاز به ایران بدهی ندارد و اگر بدهی هم وجود داشته باشد در ازای آن نفت سیاه به ایران پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: ضرورتی برای ورود به این موضوع نمی‌بینم.

وی ادامه داد: روابط ما با عراق در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی گسترده است و ساز و کارهای شناخته شده و مشترکی برای گسترش این روابط تعریف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما افق‌های بهتری  را  برای گسترش همکاری‌های  اقتصادی و تجاری دو کشور پیش‌بینی و این موضوع را در راستای منافع دو کشور قلمداد می‌کنیم.

116

بیشتر بخوانید:

کنعانی: گزارش هیات به اصطلاح حقیقت یاب بین‌المللی در خصوص ایران فاقد وجاهت قانونی است

کنعانی: نشست اضطراری درباره فلسطین فردا در جده برگزار می‌شود

واکنش کنعانی به اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آلمان