تهران- ایران پرس: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به همکاری های روبه رشد ایران وروسیه در حوزه های مختلف گفت: پروژه های متعددی ميان دو کشور در حال اجرا است.

«ناصر کنعانی چافی» در نشست خبری روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس در خصوص روند توسعه مناسبات همه جانبه میان ایران و روسیه اظهار داشت: همكاری های دو کشور در زمينه های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی رشد ملموسی را تجربه كرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: حجم مبادلات تجاری ايران و روسيه در ٩ ماهه ابتدای سال جاری بيش از ٢٠ درصد رشد داشته كه نشانگر عملكرد خوب دو كشور است.

کنعانی با اشاره به اينكه پروژه های متعددی ميان تهران و روسیه در حال انجام است، افزود: در سفر اخير «سیدابراهیم رئیسی» رئيس جمهور به روسیه، كريدور شمال جنوب كه پروژه مهم ترانزيتی و تجاری دو کشور است، مورد بررسي قرار گرفت.

وی تاكيد كرد: همكاری های ايران و روسيه در زمينه های انرژی، بانكی، صنايع و كشاورزی ادامه دارد و با برگزاری ١٧ كميسيون همكاری مشترک در ماه های آينده شاهد ارتقاء بيش از پيش روابط نيز خواهيم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در واكنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره روابط تهران و مسكو گفت: به اظهارات طرفهای خاص در مناسبات ايران با كشىورهای دوست در منطقه توجه نمي كنيم و اين اظهارات تاثيری در عمق بخشيدن به روابط نخواهد داشت.

پاسخ منفی ملت فلسطین به طراح‌های آمریکایی

کنعانی در ادامه در خصوص آینده جنگ در نوار غزه گفت: بارها اعلام کردیم که ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارد و می‌تواند در خصوص سرنوشت خود و حکومتی که در سرزمینشان باشد تصمیم گیری کنند و اینکه عده‌ای خارج از منطقه در تلاش برای تعیین سرنوشت آینده فلسطین هستند و طراحی‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهند نتیجه بخش نخواهد بود. ملت فلسطین تسلیم طراحی‌های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف اشغالگر و غاصب است نخواهد شد. 

وی بیان کرد: ما ایده‌ای برای ملت فلسطین مطرح نمی‌کنیم بلکه برای حل بحران آن راهکاری دموکراتیک پیشنهاد دادیم که این راهکار در سازمان ملل به ثبت رسیده است و این طرح می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد، اما طرف‌های مشخصی به ویژه آمریکا که شریک حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی است مایل است که آنچه را که از طریق جنگ تاکنون بدست نیاوردند از راهکار سیاسی محقق کنند ولی پاسخ ملت فلسطین به آنها «نه» نخواهد بود. 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دیگران هم حق ندارند خواسته‌های یکجانبه گرایانه خود را به ملت فلسطین تحمیل کنند.

ایران به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده است

کنعانی همچنین درباره برجام تصریح کرد: ایده‌های برجام ۲ و امثال اینها از طرف کسانی مطرح می شود که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به دنبال توجیه عدم اقدام خود هستند و ایران ضرورتی به برجام دیگری نمی‌بیند.

وی بیان کرد: آن کسی که به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده ایران است و دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام ۲ صحبت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماتیک این موضوع باز هست و مسیر آن همچنان پویایی خودش را دارد. برجام به قوت خودش باقیست و کسی غیر از آمریکا هم از آن خارج نشده و حتی آمریکا هم رسما اعلام نکرده که برجام مرده است.

کنعانی بیان کرد: تا وقتی منافع کشور اقتضا کند به مذاکرات برجامی پایبند هستیم ولی تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست و در قالب پویایی روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: به زیاده‌خواهی توجهی نمی‌کنیم و در ارتباط با منافع ملی از خطوط قرمز عدول و عبور نخواهیم کرد و به مواضع اعلامی و رسانه‌ای طرف‌های غربی توجهی نمی‌کنیم. توافق برجام روشن، تعهدات و تکالیف اعضای آن نیز شفاف است و اظهارات رسانه‌ای در این مسیر کمکی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به تعهداتش عمل کرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهدات خود بازگردند و اگر آنها بخواهند با توجه به خطوط قرمز ایران به برجام بازگردند ایران هیچ گاه این مسیر را نبسته است.

 

نشست مجمع عمومی برای کمک به برقراری آتش بس در غزه

کنعانی در خصوص رایزنی‌های دیپلماتیک ایران برای برقراری آتش بس در جنگ غزه تصریح کرد: این موضوع اولویت درجه اول ایران است و جنایت علیه مردم غزه باید متوقف شود و این مساله را با جدیت از ابتدای حملات تا به‌ امروز پیگیری کرده‌ایم و البته موضوعات مقابله با کوچاندن اجباری مردم غزه و بازشدن مسیر کمک رسانی به غزه نیز از دیگر اولویت‌های ایران در این موضوع است. 

وی ادامه داد: پس از ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه ارائه شده برای توقف جنگ، فردا مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ای را برای بررسی یک قطعنامه جدید خواهد داشت و امیدواریم که مجموعه این تلاش‌ها به آتش بس در جنگ غزه بیانجامد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مراکز رسمی آمارهای نگران کننده‌ای را از کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه ارائه می‌دهند که انتظار می‌رود جامعه جهانی با جدیت به این موضوع ورود کند. ایران گفتگوهای متعددی را برای بازگشایی گذرگاه رفح با مقامات مصری داشته و امیدواریم آنها بتوانند این اقدام را برای فراهم شدن ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام دهند.

پیگیری وزارت خارجه برای تحریم کالاهای صهیونیستی

کنعانی در خصوص تحریم کالاهای صهیونیستی توسط ایران هم بیان کرد: در چارچوب وظایف محوله، دستگاه دیپلماسی در این زمینه عمل کرده و فهرست شرکت‌ها را مشخص کرده است و در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بررسی شده و به وزارت صمت داده شده است. 

وی افزود: این یک روند است و به زمان مشخصی معطوف نیست. در این ایام با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

117