تحلیل:

ایران پرس: انتشار تصاویری از مرگ غم‌انگیز کودکان غزه در اثر گرسنگی، سبب شد بار دیگر حقوق بشر ادعایی غرب به طور جدی بی‌اعتبار شود.

160 روز از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه می‌گذرد. حدود 32 هزار فلسطینی در اثر این جنایت، به شهادت رسیده‌اند. کودکان غزه بزرگ‌ترین قربانی جنایت‌های رژیم اشغال‌گر قدس هستند. رژیم صهیونیستی نه تنها با بمباران هوایی و جنگ زرمینی مردم و به ویژه کودان غزه را به شهادت می‌رساند، بلکه از سیاست گرسنه نگه داشتن نیز بهره می‌گیرد. سازمان ملل متحد گزارش داد که از هر ۵ گرسنه‌ترین مردم جهان، ۴ نفر امروز در نوار غزه هستند. ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن نیز امروز پنجشنبه در سخنانی تصریح کرد رژیم صهیونیستی در اقدامی بر خلاف قوانین بین‌الملل، از غذا و دارو به عنوان سلاحی علیه فلسطینیان استفاده می‌کند.

گرسنگی سبب مرگ دلخراش کودکانی شده است که نحیف و لاغر شده‌اند. در روزهای اخیر انتشار تصاویری از «یزن الکفارنه» کودک ۱۰ ساله فلسطینی که در بحبوحه جنگ غزه بر اثر سوءتغذیه به شکل دلخراشی ضعیف شده و تبدیل به استخوان شد، منتشر شده است. این کودک پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان جان باخت.

  • واکنش یونیسف به مرگ کودکان غزه در اثر گرسنگی

با رسیدن وضعیت کودکان غزه به وخیم‌ترین شرایط، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) خواستار ارائه کمک‌های غذایی شد و تاکید کرد که کودکان فلسطینی با قحطی و محرومیت روبرو هستند. به گفته این سازمان، بیش از ۸۰ درصد کودکان فلسطینی از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.

گرسنگی و سوء تغذیه شدید سبب شیوع بیماری نزد کودکان غزه شده است. مطابق گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از کودکان زیر ۵ سال غزه دچار یکی از بیماری‌های مسری هستند. این موضوع را گزارش یونیسف و سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا مطرح کرده است. «مایک رایان» مسئول اوضاع فوق‌العاده در سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که کودکان گرسنه و ضعیف که دچار شوک‌های شدید روانی هستند، بیشترین احتمال ابتلا به بیماری‌ها را دارند. صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرد: «مرگ کودکانی که می‌ترسیدیم در نوار غزه روی دهد، اکنون یک واقعیت است».

نکته حائز اهمیت این است که مرگ کودکان غزه در اثر گرسنگی و بمباران، جلوی دیدگان جهانیان رخ می‌دهد. در حالی که تظاهرات مردمی علیه جنایت صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد، اما ناتوانی سازمان ملل برای توقف این جنایت‌ها نیز تداوم دارد. حمایت قدرت‌های غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا عامل اصلی ناتوانی سازمان ملل در متوقف کردن جنایت‌های صهیونیست‌ها است. 

  • حمایت رسمی مقامات صهیونیست از جنایت علیه کودکان غزه

موضوع حائز اهمیت دیگر این است که مقامات صهیونیست رسماً و آشکارا از جنایت علیه مردم و به خصوص کودکان غزه حمایت می‌کنند. در همین راستا، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای حمایت از نیروی پلیسی که روز گذشته «رامی حمدان الحلحولی»، کودک ۱۲ فلسطینی را در اردوگاه "شعفاط" در شمال قدس اشغالی به ضرب گلوله به شهادت رساند، به دفتر بازرسی پلیس رفت. وب‌سایت عبری "وای‌نت" به نقل از دفتر بن گویر نوشت:‌ موضع این وزیر این است که باید به پلیس جایزه‌ای داده شود نه اینکه مورد بازرسی و تحقیق قرار بگیرد.

نویسنده: سید رضی عمادی

/ 114

بیشتر بخوانید:

آنروا: تعداد کودکان شهید جنگ غزه از کودکان قربانی کل جهان در ۴ سال گذشته بیشتر است

یونیسف: توصیف فجایع غزه ممکن نیست