تحلیل:

ایران پرس: گروهک داعش شامگاه پنجشنبه در حالی مسئولیت انفجارهای تروریستی در کرمان را برعهده گرفت که خود به عنوان یک گروهک دست پروده و نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا شناخته می شود.

عصر چهارشنبه و در حالی که مردم در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان در حال برگزاری مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همرزمانش بودند، وقوع ۲ انفجار تروریستی منجر به شهادت و زخمی شدن صدها نفر از مردم شد.

با توجه به شرایط منطقه غرب آسیا، به ویژه جنگ غزه و شکست و خسارت سنگین رژیم صهیونیستی از مقاومت، از همان ابتدا، این رژیم و حامی اصلی آن یعنی آمریکا متهم ردیف اول در این حمله تروریستی شناخته شدند، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی همچون گذشته نقش خود را در این جنایت نفی کردند.

به عنوان مثال، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حادثه تروریستی کرمان مدعی شد: "واشنگتن به هیچ وجه در انفجارهای ایران دخالتی ندارد و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم اسراییل در آن دست داشته است."

«دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در کنفرانس خبری چهارشنبه شب خود گفت: "هیچ صحبتی درباره انفجارها در ایران نداریم و تمرکز ما بر جنگ علیه حماس است."

واقعیت اما این است که یک گروهک تروریستی همانند داعش، بدون حمایت سازماندهی شده دشمنان جمهوری اسلامی ایران، هرگز نمی توانست دست به ارتکاب چنین جنایتی بزند.

گروه های تروریستی، ابزاری برای رسیدن آمریکا به اهداف خود در منطقه

شواهد قطعی نشان می دهد که آمریکا نقشی کلیدی در برپایی و توسعه گروهک تروریستی تکفیری داعش در راستای مقابله با محور مقاومت ایفا کرده و تلاش های مستمری درگسترش فعالیت داعش در عراق و سوریه و سپس در افغانستان داشته است. آمریکا به عنوان سردمدارغرب به همراه شرکای غربی و عربی خود به پشتیبانی و حمایت گسترده از تروریست های تکفیری از جمله داعش اقدام کرده و به تروریست ها به مثابه ابزاری برای نیل به اهداف خود نگریسته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش در اوت ۲۰۱۶ در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما»، او و «هیلاری کلینتون» نامزد وقت دموکرات‌ها در انتخابات و وزیر خارجه پیشین آمریکا را بنیانگذاران داعش معرفی کرد.

همچنین «رابرت اف کندی جونیور» سیاستمدار آمریکایی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری (2024) امریکا اعلام حضور کرده و رقیب «جو بایدن» در حزب دموکرات محسوب می شود به نقش آمریکا در تشکیل گروه تروریستی داعش، اذعان کرده است.

از سوی دیگر، با وجود آنکه صهیونیست‌ها نیز سعی می کنند همچون گذشته با سکوت و یا انکار، نقش خود را در حملات تروریستی کرمان نفی کنند، اما سابقه طولانی رژیم صهیونیستی در همکاری با گروه‌های تروریستی برای ناامن‌سازی ایران و همچنین کشورهای دیگر، با این ادعاها، همخوانی ندارد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که تل‌آویو تروریست‌ها در سوریه را «برای دفاع از خود» مجهز به «تسلیحات سبک» کرده است.

در ایران هم علاوه بر اقدامات تروریستی مانند ترور دانشمندان هسته‌ای، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها با ارائه اسنادی از روابط نزدیک گروهک‌های تروریستی با رژیم صهیونیستی سخن گفته‌اند و نقش سازمان جاسوسی موساد در اقدامات تروریستی در ایران کاملا آشکار است.

بنابراین، آمریکا و رژیم صهیونیستی درحالی برای تبری جستن از مشارکت در حمله تروریستی در کرمان تلاش می کنند که مسئولیت این جنایت متوجه همراهی و حمایت مستقیم و غیرمستقیم با گروه های تروریستی از جمله داعش است.

درهمین راستا، «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین ساعات پس از این حمله با اشاره به ادعای واشنگتن که اعلام کرده بود، آمریکا و رژیم صهیونیستی در حمله تروریستی کرمان دست نداشته اند، تاکید کرد که این جنایت برعهده امریکا و رژیم صهیونیستی است و تروریست ها ابزار دست آنها هستند.

نویسنده:حسن عقیقی

117