گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در میانمار، در گزارشی جدید اعلام کرد، مسلمانان روهینگیایی در این کشور همچنان تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار دارند.

به گزارش ایران پرس، «یانگ هی لی» بازرس و نماینده ویژه سازمان ملل روز جمعه با ارائه گزارشی به این سازمان تصریح کرد، شرایط در میانمار برای مسلمانان همچنان بسیار وحشتناک است و این کشور مکان امنی برای بازگشت آوارگان پناه یافته در بنگلادش نیست.

بازرس مستقل سازمان ملل افزود، میانمار تاکنون نتوانسته است به سیستم آزار و اذیت علیه مسلمانان روهینگیایی در ایالت "راخین" پایان دهد، بنابراین آوارگان نباید از بنگلادش به میانمار بازگردند.

از 25 اوت 2017  تاکنون در موج جدید حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، بیش از شش هزار نفر کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده اند. بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.

استان راخین از سال 2012 صحنه حملات  ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا است.

 

بنگلادش و میانمار در 25 نوامبر 2017 توافق نامه ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود امضا کردند، اما این توافق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اجرایی نشده است.

این دو کشور همچنین توافق نامه دیگری نیز برای بازگشت آوارگان امضا کردند که این توافق نامه هم همچنان اعتبار اجرایی پیدا نکرده است.

116

بیشتر بخوانید:

تاکید دولت بنگلادش بر حل بحران آوارگان مسلمان روهینگیایی میانمار/تحلیل

تاکید دولت بنگلادش بر حل بحران آوارگان مسلمان روهینگیایی میانمار

خشونت جنسی گسترده نظامیان میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی