حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا در یک گفت‌وگوی تلفنی، در خصوص تحولات غزه و برخی موضوعات دوجانبه گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، به دولت بریتانیا توصیه کرد، تحولات منطقه را با رویکردی واقع بینانه بنگرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از منظر حقوق بین الملل، مردمان کشور تحت اشغال از حق دفاع مشروع برخوردارند، افزود: در هر گونه رویکردی باید دانست که ریشه بحران فلسطین به اشغالگری رژیم اسراییل باز می گردد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: همچنین در چارچوب اصول حقوق بین الملل، در هر جنگی می بایست به اصل تناسب نیز توجه شود. در این راستا قتل عام بیش از ۹۰۰۰ فلسطینی غیرنظامی، در یک عمل انتقام جویی و نسل کشی آشکارا اعلام شده توسط رژیم صهیونیستی، با هیچ معیاری قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به اظهارات حمایتی وزیر خارجه بریتانیا از رژیم اسرائیل، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره مبارزه با پدیده اشغالگری را بر مبنای اصول شناخته شده و قوانین بین المللی، یک حق می داند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: باید نسل کشی رژیم اسراییل در غزه فورا متوقف شود و کمک های انسان دوستانه بصورت گسترده وارد غزه شود.

وزیر امور خارجه ایران، حمایت گسترده دولت امریکا از تل آویو را، عامل افزایش شدت جنگ در این منطقه دانست و در پاسخ تصریح کرد: نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی گیرند بلکه آنها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه تصمیم گیری می کنند.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به مواضع کشورش در خصوص تحولات فلسطین و تصریح بر دیرینگی روابط میان لندن و تهران، خواستار تلاش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد.

جیمز کلورلی روند همکاری های دو کشور را در چارچوب کنوانسیون‌های دیپلماتیک حائز اهمیت خواند.