جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یحیی سنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی شهید «اسماعیل هنیه» انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، یحیی سنوار سال ۱۹۶۲ در کمپ پناهندگان خان یونس به دنیا آمد؛ وی اصالتا اهل شهر مجدل در فلسطین اشغالی است.

سنوار دوره دبیرستان و دانشگاه را در غزه گذراند و در سال ۱۹۸۲ با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی از دانشگاه اسلامی غزه فارغ‌التحصیل شد. به گفته دوستان و نزدیکانش او در دوره دانشجویی مشارکت زیادی در فعالیت‌های سیاسی و اعتراضی داشت و با جریان‌های ملی‌گرای فلسطینی و جریان‌های اسلامی ارتباط گرفته بود.

با تأسیس حماس در سال ۱۹۸۷، یحیی سنوار با شیخ «احمد یاسین» یکی از مؤسسان حماس روابط نزدیکی داشت و او را «راهنما» و «دوست» خود می‌نامید. بسیاری از نزدیکان وی می‌گویند شیخ احمد یاسین تأثیر بسیار زیادی بر سنوار داشت و این تأثیر هنوز هم در تصمیمات و تفکر سنوار قابل مشاهده است. شیخ احمد یاسین در سال ۲۰۰۴ توسط اسرائیل ترور شد.

روایت‌هایی که از این دوره از زندگی سنوار وجود دارد می‌گوید او در فعالیت‌های مربوط به انتفاضه اول بسیار فعال بود. در اعتراضات و عملیات‌های اطلاعاتی حماس شرکت می‌کرد و یک لحظه از تلاش در این مسیر دست بر نمی‌داشت.

یحیی سنوار که پیش‌تر یک بار در سال ۱۹۸۲ در دوره دانشجویی از سوی اسرائیلی‌ها بازداشت شده بود، در سال ۱۹۸۸ یک بار دیگر بازداشت شد. او چند هفته‌ای در بازداشت بود و پس از آزادی به فعالیت‌های خود ادامه داد. چند ماه بعد اسرائیلی‌ها یک بار دیگر سنوار را بازداشت کردند اما این بار او به به چهار بار حبس ابد محکوم شده بود و روی کاغذ آزادی او ممکن به نظر نمی‌رسید، اما مجموعه‌ای از تحولات و یک عملیات حماس که به اسیر شدن یک سرباز اسرائیلی منجر شد، همه چیز را تغییر داد.

۲۵ ژوئن ۲۰۰۶، نیروهای حماس در عملیاتی که «محمد سنوار»، از فرماندهان نظامی حماس و برادر کوچک‌تر یحیی سنوار در آن نقش داشت، «گیلعاد شالیط» یک سرباز اسرائیلی را اسیر و به داخل نوار غزه منتقل کردند. شالیت برای پنج سال در نوار غزه زندانی بود و سرانجام طی توافق تبادل زندانیان میان کابینه رژیم اسرائیل به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» و حماس در سال ۲۰۱۱ در ازای آزادی یک هزار و ۲۷ زندانی فلسطینی آزاد شد.

شش  سال پس از آزادی، سنوار در سال ۲۰۱۷ عضو دفتر سیاسی حماس در نوار غزه شد و بر اساس یک مصاحبه او با الجزیره، وعده داد که نوار غزه سیاست «مقاومت صلح‌آمیز و مردمی» را در پیش خواهد گرفت.

او در یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌هایش در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد تأسیس حماس در سال ۲۰۲۳ جملاتی بسیار کلیدی بر زبان آورد.

سنوار تأکید کرد: "ما باید به مقاومت در کرانه باختری شانسی برای شعله‌ور شدن بدهیم."

او همچنین پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۳ و پس از روی کار آمدن یکی از راستگرایانه‌ترین کابینه های تاریخ (رژیم) اسرائیل، «تقابلی علنی» با رژیم اسرائیل در راه باشد. در همین سخنرانی بود که سنوار یک پیام مهم برای اسرائیلی‌ها داشت: "به سراغ شما خواهیم آمد."