یزد- ایران پرس- نخستین مرکز جراحی سرپایی مستقر در بافت‌های تاریخی کشور با تلفیقی از سبک قاجاری و مدرن در بافت تاریخی شهر یزد در دست ساخت است و اکنون ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، این مرکز بزرگ در بافت تاریخی بلوار بسیج شهر یزد واقع شده؛ امسال کار ساختمانی آن به اتمام می رسد و سپس نوبت تجهیز آن به دستگاه‌های مورد نیاز است و حداکثر اوایل سال ۱۴۰۴ نسبت به پذیرش بیمار اقدام می کند.

مرکز جراحی روزانه و سرپایی "دی کلینیک" در دل یکی از بکرترین بافت‌های تاریخی شهر یزد، قرار گرفته است؛ ۴۰ نفر از متخصصان استان یزد با مشارکت و همکاری یکدیگر اقدام به ساخت این مرکز که اکنون نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت دارد، کرده‌اند و این برای نخستین بار است که یک پروژه مشارکتی درمانی با حضور خود پزشکان در استان انجام میشود و در حال به نتیجه رسیدن است.

یکی از دلایل اهمیت ساخت این مرکز بحث "گردشگری سلامت" است و به دلیل آنکه این مرکز در بافت تاریخ شهر واقع شده می تواند کمک بسیار زیادی به شناسایی یزد جهانی و بافت تاریخی آن کند و نه فقط هموطنان داخل کشور بلکه مراجعان و بیماران مسافر از سراسر جهان را به خود جذب و آنها را با فرهنگ ایران و یزد و بافت تاریخی آن آشنا کند؛ در شهری که لقب شهر جهانی را به خود گرفته و بافت سنتی آن ثبت جهانی شده است.

وجود یک بادگیر بلند، زیبا و چشم نواز بر فراز این مجموعه و همچنین چند بادگیر دیگر از اطراف آن بر زیبایی آن افزوده و طراوت خاصی به آن داده است .

این مرکز که مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند بدون اتکا به بودجه دولتی و حتی کمک خیران و فقط به همت دهها پزشک استان یزد راه اندازی می شود تا مرحمی بر زخم‌های بیماران استان و کشور و دیکر نقاط جهان باشد.

مرکز مورد اشاره روبروی شهرداری ناحیه تاریخی یزد قرار دارد و از نقاط مثبت آن استقرار در مرکز شهر است؛ و به عبارتی در بهترین نقطه مرکزی شهر قرار گرفته است.

مدیر اجرایی این مرکز جراحی سرپایی در حال ساخت گفت: سال ۹۵ ایده این طرح توسط شماری از اطبای ارولوژی استان ریخته شد و کار ساخت آن از حدود سال ۹۸ آغاز گردید.

دکتر "سعید سجودی" افزود: مزیت این مرکز جراحی این است که ساخت آن در دل بافت تاریخی می تواند علاوه بر شناساندن این بافت به بیماران داخلی و خارجی، موجب رونق گردشگری سلامت در یزد و این بافت تاریخی و بکر گردد.

یکی از دلایل اهمیت ساخت مرکز جراحی با نمای تاریخی، بحث "گردشگری سلامت" است و به دلیل آنکه این مرکز در بافت تاریخ شهر واقع شده می تواند کمک بسیار زیادی به شناسایی یزد جهانی و بافت تاریخی آن کندوی ادامه داد: برای این منظور ساختمانی قدیمی در بافت تاریخی که ۹۰ درصد آن تخریب شده بوده، انتخاب گردید و آن را خریداری کردیم.

به گفته وی بنای خریداری شده متعلق به دوره قاجار است اما عکس‌های دهه ۳۰ از این بنا موجود است که رنگ بوی خاصی دارد؛ از شهرداری و میراث فرهنگی، مجوز قانونی را اخذ کردیم تا مرکز جراحی ما در همین ساختمان با رعایت استانداردهای بهداشتی و درمانی بازسازی شود.

سجودی ادامه داد: نمای بیرونی این بنای قدیمی با همان ظاهر خشت و گلی و اعجاب انگیز خود و بر اساس معماری قاجاری حفظ می شود اما داخل آن مدرن و با جدیدترین استانداردهای وزارت بهداشت و درمان ساخته می شود و از این نظر در کشور منحصربفرد است.

وی بیان کرد: ساختمان های قدیمی در کشور اصولا تبدیل به بومگردی، هتل، کافی شاپ یا رستوران میشود و ما اولین مرکزی هستیم که این نوع بنا را به یک مرکز جراحی تبدیل کردیم تا نقطه قوتی در حوزه گردشگری سلامت باشد.

وی یادآور شد: تمام نقشه های ساختمان، نما و دیگر بخش‌ها به تایید اداره کل میراث فرهنگی یزد رسیده و این اداره کل به صورت مداوم بازدیدهای دوره‌ای از آن دارد.

این متخصص ارولوژی اضافه کرد: مساحت این مرکز ۲۰۰۰ متر مربع با زیربنای ۶۰۰۰ متر مربع است و در بافت تاریخی یزد یک استثنا هست که با تغییر کاربری به مرکز بزرگ جراحی سرپایی استان یزد تبدیل خواهد شد اما نمای بیرونی آن همچنان حفظ خواهد شد و همین نکته جالب توجه است که مرکز را در کشور منحصر بفرد کرده است.

وی مجموعه را شامل ۲ قسمت در قالب چهار طبقه دانست که ۵۰۰ متر آن همچنان قدیمی و دست نخورده باقی می ماند و بعنوان حوزه اداری از آن استفاده خواهد شد؛ نمای سنتی دارد ولی داخل آن استانداردهای بهداشت و درمان را دارا خواهد بود.

به گفته وی یک طبقه از آن مربوط به کارهای پاراکلینیکی مثل رادیولوژی، سنگ شکنی، نوار مثانه ، آزمایشگاه و....است؛ یک طبقه برای بستری موقت و طبقه سوم هم شامل ۶ اتاق عمل است؛ قسمت قدیم این بنا صد در صد و جدید آن حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

دکتر وحیدی با بیان اینکه ۷۰ درصد اعمال جراحی در این مرکز قابل انجام است، اضافه کرد: در این مرکز تمام عمل های جراحی سرپایی مثل جراحی چشم، گوش و حلق و بینی، ارولوژی، ارتوپدی، جراحی عمومی و پلاستیک، سنگ شکنی و... انجام میشود؛ هزینه بستری، حذف شده و بیمار نباید هزینه های اقامت را هم پرداخت کند .

119

بیشتر بخوانید:

انجام عمل جراحی کاشت الکترود در مغز برای اولین بار در ایران