وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی اعزام نکردن نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد: مبارزه اقتصادی و مالی با روسیه در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه (2 اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال دونتسک و لوهانسک در دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

پوتین بامداد روز پنجشنبه، فرمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه برای محافظت از منطقه دونباس را صادر کرد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال 2014 روس‌های این منطقه، دو جمهوری دونتسک و لوهانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌ اند.

هم اکنون به دلیل عملیات روسیه، در سراسر اوکراین حکومت نظامی وضع شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه پنجشنبه به‌صورت تلویحی روسیه را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد.

لودریان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

وزیر خارجه فرانسه افزود: "من فکر می‌کنم که ولادیمیر پوتین نیز باید درک کند که ائتلاف ناتو هم یک اتحاد هسته‌ای است. این تنها چیزی است که در این مورد خواهم گفت."

بر این اساس، لودریان در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای عضو ناتو - که در دهه‌های گذشته در کشورهای غیر ناتو مانند افغانستان، لیبی و یوگسلاوی سابق مداخله نظامی کرده‌اند - از اعزام نیرو به اوکراین خودداری می‌کنند، توضیح داد: "این چیزی نیست که اوکراینی‌ها از ما می‌خواهند."

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به اعمال مجموعه تحریم‌هایی علیه روسیه، از جمله محدود کردن دسترسی به سرمایه و بازار مالی و ممنوعیت دسترسی روسیه به برخی خدمات اتحادیه اروپا رأی مثبت داده اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده است که عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اروپا و آمریکا بلافاصله اقدام روسیه را به عنوان جنگ ضد اوکراین دانستند و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود را بر روسیه آغاز کردند.

117

بیشتر بخوانید:

دبیرکل ناتو: هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم