ایران پرس: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت وگو با روزنامه تایمز تأکید کرد کشورش بیش از هر زمان دیگری دچار شکاف و دو دستگی شده است.

«هنری کیسینجر» در پاسخ به سوالی در این باره که آیا معتقد است که شکاف‌ها در جامعه آمریکا هم اکنون بیش از دوران جنگ ویتنام است؟ بیان داشت: "بله قطعاً، شکاف‌ها در جامعه آمریکایی در شرایط کنونی قابل مقایسه به دوران جنگ ویتنام نیست و بسیار بیشتر شده است."

کیسینجر افزود: "در اوایل دهه هفتاد میلادی، همکاری میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه همچنان ممکن بود. در آن زمان مبحث «منافع ملی آمریکا» معنا و مفهوم داشت و خودش موضوع برای بحث و بررسی و طرح شبهات نبود."

هشدار کیسینجر درباره دودستگی و افزایش قابل ملاحظه شکاف ها و اختلافات داخلی با توجه به وجود اختلافات متعدد بین دو حزب اصلی امریکا یعنی جمهوری خواه و دموکرات از یک سو و دیدگاههای متعدد و اغلب متعارض درباره مسائل سیاست داخلی و سیاست خارجی آمریکا که موجب تشدد آراء و تردیدها در تصمیم گیری ها شده، ابراز شده است.

در برهه کنونی حتی درباره مفهوم باره منافع ملی آمریکا اختلاف نظر اساسی در دستگاه حاکمیتی ایالات متحده بروز پیدا کرده است. نماد این امر، رویکرد کاملا متفاوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین جمهوریخواه آمریکا درباره مفاهیمی مانند همگرایی فرا آتلانتیکی و لزوم حمایت کامل آمریکا از ناتو بود که تا قبل از آن اموری بدیهی و غیر قابل خدشه تلقی می شد، اما ترامپ با رویکرد انتقادی و واگرایانه خود زمینه جدایی و اختلاف بی سابقه بین دو سوی اقیانوس اطلس را فراهم کرده و حتی جنگ تجاری را با اروپا به بهانه سوء استفاده کشورهای اروپایی از ایالات متحده آغاز کرد.

ضمن اینکه ترامپ با زیر سئوال بردن فلسفه وجودی ناتو خواهان کاهش بار مالی آن برای آمریکا و افزایش مشارکت اروپایی ها در تامین هزینه های این سازمان نظامی غربی شد.

در مقابل «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات و دولت وی رویکردی برخلاف نگرش ترامپ اتخاذ کرده و تلاش گسترده ای را برای احیای همگرایی فرا آتلانتیکی و نیز تقویت ناتو صورت داده است. به نحوی که شمار نظامیان امریکایی مستقر در اروپا اکنون بسیار بیشتراز دوره ترامپ شده است.

درعرصه داخلی آمریکا هم طیف گسترده ای از مسائل از سقط جنین و نحوه برخورد با مهاجران غیر قانونی و حق رای دهی و اصلاح قوانین انتخاباتی و ایجاد محدودیت در زمینه حمل سلاح گرم محل جدال بین جمهوری خواهان و دموکراتها است.

درعرصه سیاست خارجی  نیز مسائل مختلفی مانند نحوه واکنش آمریکا به جنگ اوکراین و ماهیت و نحوه مواجهه با قدرت های بین المللی رقیب آمریکا یعنی روسیه و چین، مساله توافق هسته ای برجام و چگونگی برخورد با متحدان منطقه ای آمریکا در غرب آسیا به ویژه عربستان سعودی وجنگ یمن به محملی برای اختلاف بین سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی تبدیل شده است.

به همین دلیل هنری کیسینجر معتقد است دولت آمریکا در شرایط کنونی از هر طیفی که باشد با مخالفان خود در بخش‌های متعدد در وضعیت درگیری مداوم قرار دارد.

برای عینی شدن این امر باید به اختلافات کنونی در دستگاه حاکمیتی آمریکا در باره بحران اوکراین و نحوه برخورد واشنگتن با آن اشاره کرد. در حالی که سیاست رسمی دولت بایدن تداوم کمکهای گسترده مالی، نظامی و تسلیحاتی به اوکراین برای جنگ با روسیه است، اما در پشت پرده اختلاف نظر چشمگیری بین مقامات آمریکایی در این زمینه وجود دارد.

در واقع جو بایدن میان پایبندی به تبلیغات رسمی وعلنی دولتش مبنی براینکه سیاست ایالات متحده کمک به اوکراین برای پیروزی در جنگ با روسیه است و مباحث پشت صحنه در شورای امنیت ملی آمریکا مبنی بر احتمال کم پیروزی نظامی اوکراین ودر نتیجه یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ کنونی دچار تردید است. 

«دیوید تی. پاین» کارشناس امنیتی در این زمینه می گوید: "ظاهرا در گروه امنیت ملی دولت بایدن میان ملی گرایان لیبرال خواستار کمک به اوکراین برای ادامه جنگ  طولانی مدت با روسیه و واقع گرایانی که خطرات اوج گیری تنش، بحران وخشونت را درپرتو این رویکرد گوشزد می کنند، شکاف ایجاد شده است."

نویسنده: سيدرضا ميرطاهر

117