سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان همزمان با افزایش تنش‌ها میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین، بصورت جداگانه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی افزود که دبیر کل سازمان ملل در این گفت‌وگوهای جداگانه نگرانی جدی خود را درباره اوضاع پیرامون اوکراین ابراز و بر دیپلماسی تاکید کرد.

سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت گوترش در تماس های خود با وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین از تشدید تنش ها ابراز نگرانی کرد.

دوجاریک افزود دبیر کل سازمان ملل همچنین از تلاش های جاری دیپلماتیک  برای کاهش این تنش‌ها استقبال کرد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.125