اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ امروز (جمعه) با حضور هیات ایرانی در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در اجلاس سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳، وزرای خارجه ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه حضور دارند.

در ابتدای این نشست «هاکان فیدان» وزیر امورخارجه ترکیه رسما از «سیدعباس عراقچی» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان استقبال کرد.

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران صبح امروز (جمعه) برای حضور در سومین دور نشست‌های قفقاز جنوبی وارد استانبول ترکیه شد.   

دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه شرکت کننده در این اجلاس و مقام‌های عالی‌رتبه ترکیه نیز در دستورکار وزیر امور خارجه کشورمان است.

عراقچی پیش از ورود به استانبول با سفر به اردن و مصر با مقامات ارشد این کشورها در خصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و به خصوص جنگ در غزه و لبنان رایزنی و تبادل نظر کرده بود.

پیش از این نیز، عراقچی در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای در خصوص آخرین تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به لبنان، ‌ سوریه، ‌عربستان، قطر، عراق، عمان سفر و با مقامات ارشد آن کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخت.

استانبول نهمین مقصد از تور منطقه‌ای وزیر امور خارجه در روزهای اخیر است.

گفتنی است، نشست 3+3 همکاری گسترده شش کشور منطقه قفقاز جنوبی شامل ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان است.

گرجستان چندین بار برای شرکت در این قالب دعوت شده است، اما هنوز به آن نپیوسته است.

اولین نشست این سکو در دسامبر 2021 در مسکو برگزار شد.

دومین نشست سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به "۳+۳" نیز در اکتبر 2023، با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، به میزبانی وزیر امور خارجه ایران، در تهران برگزار و طی آن به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و ...) پرداخته شد.

از مهمترین اهداف شکل گیری این گروه منطقه ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است.

117

بیشتر بخوانید:

عراقچی: در بین کشورهای منطقه درک مشترکی نسبت به گسترش خطر درگیری‌ها وجود دارد

قاهره؛ هشتمین مقصد سفر منطقه‌ای عراقچی

سفر عراقچی به اردن؛ دیپلماسی فعال ایران برای ثبات در منطقه