رشت- ایران پرس: نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان آغاز شد.

 به گزارش خبرگزاری ایران پرس، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان باحضور وزیر راه و شهرسازی ایران، معاون نخست وزیرجمهوری آذربایجان و جمعی ازاستانداران استان‌های هم‌مرز در بندر آستارا آغاز به کار کرد.

اعضای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در این نشست قرار است زمینه‌های همکاری های بیشتر، امکانات مرزی و طرح‌های مشترک ریلی و جاده‌ای کریدور شمال - جنوب ایران را در راستای توسعه مناسبات و مبادلات بررسی کنند.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و مسئول ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور و شاهین مصطفی‌اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور امروز (دوشنبه) به همراه استاندار گیلان و جمعی از مسئولان از پل بتنی آستاراچای و مسیر هزار و 400 متری در حال احداث آن، بارانداز ریلی این شهر بندری، پایانه گمرکی آستارا در ایران و جمهوری آذربایجان و نیز پل فلزی آستاراچای سمت ایران نیز بازدید می‌کنند.

جمهوری آذربایجان از جمله همسایگان ایران است که در سال های اخیر در حوزه های مختلف خواهان گسترش همکاری با ایران بوده است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان پس از دیدار روئسای جمهوری دو کشور درحاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) درعشق آباد در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ ، شتاب جدیدی به خود گرفت.

بازدید روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان از دو پروژه مرزی 

 

روسای کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان از دو پروژه در دست اجرا در منطقه مرزی آستارا بازدید کردند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان به همراه معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و هیات همراه عصر امروز دوشنبه بعد از اتمام نشست این کمیسیون مشترک، از پروژه پایانه بارانداز ریلی آستارا و نیز پل مرزی بتنی در حال احداث آستارا چای دیدن کردند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از این پل مرزی که قسمت در تعهد جمهوری آذربایجان آن تکمیل شده است، طی تماس با پیمانکار دستور داد ظرف چهار ماه آینده عملیات اجرایی این پل باید به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: باید این پروژه سریعتر به انجام رسیده و وارد مدار بهره برداری شود.

استاندار گیلان هم تاکید کرد: برای اتمام این پل بتنی در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان مشکلی برای تامین مصالح نیست و نیازهای پروژه در این حوزه تامین می شود.

پروژه پایانه بارانداز ریلی آستارا دیگر طرحی که مورد بازدید قرار گرفت با ۳۵۰ هزار مترمربع وسعت تاکنون ۳۸ میلیون دلار هزینه داشته و برای تکمیل آن ۲۲ میلیون دلار لازم است.پل مرزی خودرویی بر روی رودخانه آستاراچای نیز مسیری چهارخطه است که ۹۷ متر عرض دارد.

هزینه ساخت این پل مرزی در مجموع برای ۲ کشور ایران و آذربایجان به صورت مشترک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

118

بیشتر بخوانید:

ظرفیت گسترده و اهداف مشترک ایران-آذربایجان عامل نزدیکی دو کشور است

بذرپاش اصول هشت‌گانه ایران را برای کریدور شمال - جنوب تشریح کرد