ایران پرس- نخست وزیر بنگلادش از آغاز مذاکره با دولت میانمار برای بازگرداندن دستکم نیم میلیون آواره مسلمان روهینگیا، خبر داد.

خانم «شیخ حسینه واجد» با ابراز نگرانی از تداوم جنایات دولت میانمار در نسل کشی مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار گفت، دولت داکا آماده مذاکره با دولت میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به این کشوراست.

نخست وزیر بنگلادش همچنین از سازمان ملل خواست، با اعزام کمیته حقیت یاب از آخرین وضعیت نابسامان و پیچیده مسلمانان بی دفاع روهینگیا مطلع شود.

این درخواست شیخ حسینه واجد از سازمان ملل در حالی است که تاکنون سازمان ملل و شورای امنیت این نهاد اقدام موثری برای توقف نسل کشی و پاکسازی نژادی در راخین انجام نداده اند و دولت میانمار هم به نمایندگان سازمان ملل اجازه بازدید از استان را نداده است.

در پی  حملات گسترده ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا از 25 اوت تاکنون دستکم شش هزار مسلمان بی دفاع کشته و هشت هزار تن  زخمی و بیش از نیم میلیون نفر نیز به بنگلادش آواره شده اند.

اظهارات شیخ حسینه واجد درباره آغازمذاکرات با دولت میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به کشورشان در شرایطی که بنگلادش همچنان به موج آوارگان مسلمان میانماری روبرو است و دولت این کشور بنا به ملاحظات مختلف سیاست گفتگو با دولت نایپیداو در خصوص یافتن راهی برای حل بحران آوارگان را در پیش گرفته است.

دولت بنگلادش که ازاوت گذشته تاکنون همزمان با تشدید جنایات علیه مسلمان میانمار با موج گسترده آوارگان روهینگیایی برای ورود به خاک آن کشور برای درامان ماندن از جنایات بودائیان افراطی و نظامیان ارتش میانمار مواجه شده است، در هفته های گذشته بارها اعلام کرده است که دولت داکا ضمن آنکه نمی تواند به تنهایی همه نیازهای حدود نیم میلیون آواره روهینگیا را تامین کند.

تاکید بنگلادش بر لزوم نقش آفرینی جامعه جهانی در حل مشکلات اقلیت روهینگیا

دولت بنگلادش تاکید کرده که مسئله اسکان آوارگان موقت بوده و جامعه جهانی باید با تحت فشار قرار دادن مقامات نایپیداو زمینه بازگشت آوارگان مسلمان میانمار را به این کشور فراهم کند.

درخواست بنگلادش برای ارائه کمک های فوری بین المللی به آوارگان میانمار در مرزهای مشترک دو کشور و وادار کردن  این کشور توسط جامعه جهانی به مهیا کردن تمهیدات مربوط به بازگشت روهینگیایی ها چندان مورد توجه سازمان های های ذیربط از جمله صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل و شورای امنیت قرار نگرفته است.

در چنین شرایطی است که دولت بنگلادش با در پیش گرفتن سیاست مذاکره با مقامات میانماری امیدوار است که بتواند در این گفت وگوها، بخش عمده ای از مشکلات ناشی از صدها هزار آواره مسلمان میانماری را در چارچوب طرح بازگشت آوارگان به این کشور برطرف کند.

آغاز مذاکرات بنگلادش با میانمار برای دست یابی به راهکاری برای بازگشت آوارگان روهینگیایی در حالی است که در حال حاضر ضمن آنکه هیچ زمینه ای برای بازگشت آوارگان به این کشور وجود ندارد، بلکه ارتش و بودائیان افراطی میانمار در چارچوب راهبرد خود ضد مسلمانان درصدد هستند با تداوم و تشدید اعمال جنایتکارانه خود شمار بیشتری ازآنان را به ترک خانه های خود و فرار به سمت  مرزهای بنگلادش وادار کنند.

اگر چه در روزهای گذشته برخی اخبار تایید نشده درباره موافقت دولت میانمار با بازگشت آوارگان روهینگیا در رسانه ها منتشر شد،اما این نگرانی وجود دارد که آوارگان میانماری پس ازبازگشت با خشونت های بیشتر و شرایط بسیار دشوارتری در مقایسه با دوره قبل ازآوارگی در استان راخین مواجه شوند.

نویسنده: محمدرضا عسگری

116/110

بیشتر بخوانید:

آغاز مذاکرات بنگلادش با میانمار درباره بازگشت مسلمانان روهینگیا+ ویدئو

درخواست بنگلادش از سازمان ملل برای کمک به مسلمانان میانمار/ تحلیل