تحلیل:

ایران پرس: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رغم شهادت بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در غزه ادعا کرد: "دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا کشتار فلسطینیان در غزه را توسط اسرائیل نسل کشی نمی داند."

جیک سالیوان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در کاخ سفید با تاکید بر اینکه ایالات متحده می خواهد شاهد شکست حماس باشد گفت: "ما باور نداریم آنچه در غزه اتفاق می افتد یک نسل کشی است. ما قاطعانه این گزاره را رد کرده ایم."

این نخستین بار نیست که ایالات متحده به عنوان متحد استراتژیک رژیم صهیونیستی منکر وقوع نسل کشی در جریان جنگ غزه توسط این رژیم شده است.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اوایل نوامبر 2023 در حالی که یک ماه از آغاز جنگ غزه می گذشت، در حمایت از جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها مدعی شد: "آنچه که در غزه رخ می‌دهد، نسل‌کشی نیست."

کربی گفت: "نمی‌توانید به تحولات غزه نگاه کنید و بگویید که این اتفاقات مطابق تعریف نسل‌کشی است." وی ادعا کرد: "واژه «نسل‌کشی» «یک روش غیرمسئولانه برای توصیف این تحولات» است."

باید از این مقامات ارشد آمریکایی پرسید که رژیم صهیونیستی که به بهانه دفاع خود به کشتار بی سابقه مردم نوار غزه پرداخته و در این زمینه از حمایت کامل دولت بایدن و کنگره ایالات متحده نیز برخوردار هستند باید دیگر چه جنایتی علیه فلسطینی ها صورت دهد تا مصداق جنایت جنگی و نسل کشی محسوب شود؟

طبق آخرین آمارها شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه از 15مهر 1402 - هفتم اکتبر 2023 تاکنون به 35 هزار و 91 نفر و مجروحان به 78 هزار و 827 نفر افزایش یافته و رژیم صهیونیستی هر روز در جریان حملات هوایی و زمینی خود دهها نفر از مردم مظلوم غزه را شهید و زخمی می کند.

این نسل کشی بی سابقه بارها با اعتراض نهادهای بین المللی بویژه سازمان ملل و نیز نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر روبرو شده است. رژیم صهیونیستی علاوه بر بمباران و گلوله باران مناطق مختلف غزه، با استفاده از سلاح گرسنگی و جلوگیری از ارسال مواد غذایی و دارویی به این منطقه نیز برای تشدید نسل کشی در غزه استفاده می کند.

این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل چندی قبل در قطعنامه ای از اسرائیل خواسته بود تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از رسیدن کمک‌های اساسی به فلسطینیان در باریکه غزه انجام دهد. با این حال رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا همچنان ضمن کارشکنی در ارسال کمکهای انساندوستانه بین المللی به غزه، حملات به این منطقه را ادامه می دهد.

اقدامات جنایت کارانه اسرائیل در جریان جنگ غزه به ویژه نسل کشی مردم این منطقه سبب شده تا آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای منتقد جنایات رژیم صهیونیستی به دیوان بین المللی دادگستری  به دلیل نقض کنوانسیون نسل کشی 1948 شکایت نماید. اقدامی که با حمایت دهها کشور جهان همراه شده است.

اتحادیه عرب نیز بر حمایت کامل خود از شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در برابر دادگاه بین المللی لاهه به اتهام ارتکاب کشتار جمعی و نقض کنوانسیون منع کشتار جمعی سال ۱۹۴۸ تاکید کرده است.

همچنین ۲۰۰ کارشناس و پروفسور حقوق بین الملل حمایت کامل خود را از آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

این حمایت ها و انزوای روزافزون اسرائیل در سطح جهانی و اکنون چشم انداز محکومیت آن در دیوان بین المللی دادگستری موجب شده تا شرکای غربی تل آویو به تکاپو افتاده ودر صدد حمایت سیاسی و قضایی از آن برآیند. از جمله آمریکا به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل در ارتباط با پرونده آفریقای جنوبی به شدت ازتل آویو حمایت کرده و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این پرونده را «فاقد ارزش» و «بدون هیچ‌گونه اساس و مدرکی» توصیف کرده است.

 موضع گیری های یک جانبه واشنگتن به نفع تل آویو از جمله انکار نسل کشی در غزه با واکنش سازمان ملل مواجه شده است.

در این راستا، «فرانچسکا آلبانز» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با ابراز تاسف از پاسخگو نبودن رژیم صهیونیستی در قبال جنایاتش در غزه گفت: "اسرائیل با پشتیبانی و حمایت برخی قدرت های بزرگ، قوانین بین المللی را نقض می‌کند."

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا که امسال در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 به رقابت با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان و از حامیان سرسخت اسرائیل می پردازد، به دلیل حمایت از تل آویو با انتقاد شدید حامیان خود در داخل کشور مواجه شده است.

بسیاری از این منتقدان معتقدند، اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه شده است.نکته مهم اینکه به رغم موضع گیری جو بایدن و مقامات دولت او در حمایت بی قید و شرط و همه جانبه از اسرائیل و تلاش برای مقصر جلوه دادن فلسطینی ها به ویژه حماس در شکل گیری جنگ کنونی در غزه، اما حتی سیاستمداران آمریکایی نیز خود به خوبی از ماهیت تجاوز گرانه و تهاجمی رژیم صهیونیستی و ظلم چند دهه ایی صهیونیست ها علیه فلسطینی ها که با کشتار و غصب اراضی آنها تاکنون تداوم یافته است آگاه بوده و به انتقاد از این امر پرداخته اند.

از جمله یک کارگروه مستقل، متشکل از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا و کارشناسان حقوق بین‌الملل اعلام کردند که مردم غزه توسط مهمات آمریکایی به‌ شهادت رسیده‌اند.

به گفته این کار گروه نزدیک به 35 هزار فلسطینی از جمله چهارده هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند و خاطرنشان کردند که بیشتر آن‌ها توسط مهمات آمریکایی کشته شده‌اند.

نویسنده: سیدرضا میرطاهر

117