محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در گفتوگو با خبرگزاری ایران پرس اظهار کرد: ما در شهری زندگی میکنیم که ابعاد فرهنگی و هنری آن بسیار پررنگ است، اصفهان نه امروز بلکه همیشه زمینهای برای صدور مبانی فرهنگی و هنری در کشور و حتی در جهان اسلام بوده و است. اجزای این شهر مانند فضای شهری آن و آثاری که در آن حضور و وجود دارند، همگی در راستایی حرکت میکنند که مؤید مطلبی تحت عنوان توسعه فرهنگی باشند.
او افزود: در شهری همچون اصفهان که از رگ و ریشههای خودش آثار هنری ساطع میکند و هنرمندانی را دامن خود پرورش داده و میدهد، انتظار میرود که در مرمت بافتهای شهری خودش هم این رویکرد داشته باشد، بهویژه اینکه این مرمت شهری همچون گذرآقانجفی در نزدیکی یکی از مهمترین اثر دوران اسلامی ایران یعنی مسجد شیخ لطفالله و میدان نقشجهان صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: وقتی درباره گذرآقانجفی صحبت میشود، درباره مکانی صحبت میشود که در بافت تاریخی اصفهان و در مجاورت دو بنای تاریخی گرانقدر مسجد شیخ لطفالله و میدان نقشجهان قرار دارد، پس ما با گذری مواجه نیستم که آنجا بخواهد در یک عالم شهرسازانه و مرمت شهری درواقع در دیوارهای آن کاهگل یا گچ کرده و یا کف آن را سنگفرش انجام داده و محیط آن را نورپردازی کند بلکه این ظرف قرار است، مظروف اتفاقهای فرهنگی و هنری باارزش در اصفهان باشد به همین جهت اتفاقاتی در این زمینه برای افتتاحیه گذرآقانجفی در نظر گرفته شده است.
او با اشاره به اینکه آیین افتتاحیه گذرآقانجفی دیروز چهارشنبه ششم دیماه انجام شد، گفت: مراسم افتتاحیه این گذر برخلاف سایر مراسم افتتاحیه که در روز صورت میگیرد، بعد از نماز و مغرب و عشا در شب انجام شد.
ایزدخواستی گفت: آیین افتتاحیه در دو بخش طراحی شده است، بخش اول آن در شبستان زمستانه مسجد شیخ لطفالله برگزار شد که علی دارابی، قائممقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنران اصلی این مراسم بود. بعد از اینکه سخنرانیها انجام شد مجموعه مدیران و مخاطبان مراسم به سمت گذرآقانجفی که صد قدم با مسجد شیخ لطفالله فاصله دارد، حرکت کردند.
او ادامه داد: بعد از اینکه مخاطبان وارد گذرآقانجفی شدند، روایت گذرآقانجفی از ابتدا تا لحظه مرمت و تبدیل شدن به پیاده راه در قالب تئاتر محیطی به مخاطبان ارائه شد و ویژگی اجرای این تئاتر این بود که در یک مکان ثابت اجرا نشد بلکه در 9 قسمت از گذرآقانجفی که هرکدام روایتهایی در خود دارد، این روایتها بیان شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: در نه اجرا تئاتر محیطی شرح گذرآقانجفی، پرفرمونس های هنری همچون اجراهای زنده نقالی و شاهنامهخوانی و موسیقی فولکلور در نظر گرفته شد. در واقع در افتتاحیه گذرآقانجفی یک تئاتر محیطی در 9 قسمت در نظر گرفته شد که هر قسمت در قالبهای مختلف هنری اجرا شد.
او افزود: قسمت دیگر برنامه افتتاحیه این بود که یک خط روایت کلی از مسجد شیخ لطفالله در قالب تابلوهای محیطی که در گذرآقانجفی نصب شد، به مخاطب ارائه و در کنار آن نمایشگاهی از اسکیس های 20 معمار اصفهانی از گذرآقانجفی برپا شد.
ایزدخواستی تأکید کرد: همه این اتفاقها و رویدادهای هنری که در مراسم افتتاحیه گذرآقانجفی در نظر گرفته شد، بدین خاطر بود که نشان دهیم این گذر گردشگری تا چه اندازه بهعنوان یک فضای شهری با کارکرد فرهنگی ظرفیت برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دارد و باید مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری شهر اصفهان به گذرآقانجفی بهعنوان یک فضای شهری با کارکرد برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری برای شهروندان و گردشگران نگاه کنند.
/ 114