تحلیل:

ایران پرس: طولانی شدن جنگ غزه سبب افزایش مشکلات روحی برای نظامیان صهیونیست و نیاز پیدا کردن آنها به مراقبت‌های روانی شده است.

پنجمین ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه در حال سپری شدن است.

این جنگ تاکنون تبعات زیادی داشته، اما یکی از مهم‌ترین تبعات آن در حوزه نظامی بود. صدها نفر از نظامیان اسرائیلی در این جنگ کشته و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» بسیاری از نظامیان ذخیره ارتش رژیم نسل کش اسرائیل پس از بازگشت از جنگ غزه به مراقبت های روانی احتیاج دارند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، علت این موضوع نیز شرایط طاقت فرسایی است  که نظامیان رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه با آن رو برو بوده اند.

منابع صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بودند که ۹ هزار نظامی صهیونیست از آغاز جنگ غزه خدمات روان درمانی دریافت کرده‌اند و یک چهارم آنها دوباره به جنگ بازنگشتند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم پیش از این گزارش داد: "حداقل ۵۰۰ سرباز اسرائیلی روانی شده‌اند. این نظامیان از ابتدای جنگ غزه تاکنون با مشکلات روانی، اختلالات روحی، استرس پس از سانحه و...مواجه بوده‌اند. اختلال روانی نظامیان اسرائیلی در نتیجه جنگ در غزه و عدم دستیابی به نتایج ملموس از سوی ارتش و همچنین تحت تاثیر نگرانی از کمین نیروهای حماس در غزه تشدید شده است."

در تایید بروز و گسترش اختلالات روانی در میان نظامیان صهیونیست، شبکه صهیونیستی «کان» خبر داد به دلیل کثرت نظامیان مراجعه کننده به بخش‌های روانی ارتش مجبور شد دو مرکز روان درمانی را در منطقه جنوب افتتاح و یک مرکز مشاوره تلفنی را هم راه اندازی کند. 

تشکیل مراکز روان درمانی نیز به منزله پذیرش این مشکل از سوی ارتش اسرائیل است.

اختلالات روانی به شکل‌های مختلفی در میان نظامیان صهیونیست دیده شده است. خودکشی از جمله تبعات اختلالات روانی نظامیان صهیونیست است. خودکشی نظامیان صهیونیست که دچار اختلالات روانی هستند به یک پدیده شایع تبدیل شده و بارها رسانه های صهیونیستی از خودسوزی، به دار آویختن و شلیک گلوله به خود توسط نیروهای نظامی خبر داده اند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به نقل از مسئولین حاضر در بخش توانبخشی مراکز روان درمانی گزارش داد، گروههایی از پرستاران و روان پزشکانی تشکیل خواهد شد که بتوانند کسانی را درمان کنند که تمایل به خودکشی دارند.

اختلالات روانی نظامیان حتی سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان صهیونیست و اطرافیان آنها نیز شده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی چندی پیش اعلام کرد که یک نظامی صهیونیست که به تازگی از جنگ غزه بازگشته بود به دلیل فشارهای روانی ناشی از جنگ با اسلحه خود به سوی یکی از دوستانش شلیک کرد و وی را کشت.

با توجه به همین وضعیت نظامیان صهیونیست است که بسیاری از مقامات اسرائیلی به نتانیاهو و کابینه جنگی درباره تداوم جنگ هشدار می دهند. نظامیان صهیونیست پیش از این، اگرچه شاهد جنگهای متعددی بودند اما هیچ جنگی تا این میزان طولانی و پیچیده نشده بود. طولانی و فرسایشی شدن جنگ، خانواده‌های نظامیان صهیونیست را نیز به شدت نگران و عصبی کرده است زیرا آنها هم بابت تبعات روانی جنگ برای فرزندان شان نگران هستند.

نویسنده: سیدرضی عمادی

117