تحلیل؛

ایران پرس: در پی ناکامی بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگی وی در دستیابی به اهداف اعلام شده در جنگ غزه، درخواست‌ها برای برکناری نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مقامات نظامی و امنیتی افزایش یافته است.

حدود ۷ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه می‌گذرد. نتانیاهو اکنون شاهد اوج گیری مجدد مخالفت‌ها و نارضایتی ها از وی و کابینه اش و همچنین درخواست برای برکناری از نخست وزیری است. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرده که بر اساس نتایج آن، 58 درصد اسرائیلی‌ها خواستار استعفای فوری نتانیاهو شدند. همچنین 48 درصد نیز گفتند یواو گالانت وزیر جنگ هم باید استعفا کند. ۵۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی خواستار استعفای رئیس ستاد کل ارتش و 56 درصد نیز خواستار استعفای رئیس سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی "شاباک" شدند.

پیش از این، یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز دولت نتانیاهو را دولت ویرانی خوانده و خواستار برکناری او و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. لاپید تصریح کرد که دولت نتانیاهو نتوانسته اسرای اسرائیلی را بازگرداند. بنابراین باید کنار رفته و انتخابات جدید برگزار شود.

همزمان مردم نیز با برگزاری تظاهرات گسترده مردمی بر برکناری نتانیاهو تاکید دارند. اخیرا ده‌ها هزار نفر بزرگترین تظاهرات علیه نتانیاهو و کابینه اش بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ را برگزار کرده و خواستار کناره گیری نتانیاهو از قدرت شده اند.

درخواست ها برای برکناری نتانیاهو از قدرت حتی پیش از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نیز وجود داشت. بزرگترین تظاهرات علیه نتانیاهو و کابینه اش در اراضی اشغالی برگزار می‌شد که در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بود. علت اصلی درخواست‌ها برای برکناری نتانیاهو مربوط به تمامیت خواهی وی از قدرت و همچنین پرونده های فساد نتانیاهو و برخی از اعضای کابینه وی بود.

انتظار نتانیاهو این بود که جنگ علیه غزه سبب توقف تظاهرات علیه کابینه شود اما طولانی شدن جنگ و ناکامی نتانیاهو و کابینه وی در دستیابی به اهداف نظامی سبب آغاز مجدد تظاهرات مردمی و همچنین افزایش مطالبات برای برکناری نتانیاهو از نخست وزیری و برخی از اعضای امنیتی و نظامی کابینه وی شده است.

نکته حائز اهمیت این است که درخواست برای برکناری نتانیاهو از قدرت صرفاً به درون اراضی اشغالی و مردم در سرزمین‌های اشغالی محدود نمی‌شود بلکه حتی در سطح جهانی نیز تقاضای زیادی برای برکناری نتانیاهو از قدرت وجود دارد. در تازه‌ترین اظهار نظر حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که از حامیان جدی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در جهان در سال‌های اخیر بود بر برکناری نتانیاهو از قدرت تاکید کرد.

یکی از دلایل اصلی شدت گرفتن مجدد تقاضاها برای برکناری نتانیاهو این است که طولانی ناکامی وی در جنگ غزه و طولانی شدن این جنگ خسارت زیادی برای اسرائیل در پی داشته است. از یک سو وجهه اسرائیل در دنیا به واسطه نسل کشی در غزه به شدت تخریب شده است و از سوی دیگر جنایت‌های نتانیاهو و کابینه‌اش در غزه لکه ننگی برای نظام جهانی و شعارها و هنجارهای حقوق بشری مورد ادعای آن شده است.

نویسنده: سید رضی عمادی

بیشتر بخوانید:

تداوم تظاهرات ضد «بنیامین نتانیاهو» در سرزمین‌های اشغالی

تظاهرات اسرائیلی‌ها ضد نتانیاهو در تل‌آویو

نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا دهد

تداوم اعتراض‌‎ها ضد نتانیاهو در تل آویو