تحلیل؛

ایران پرس: تشدید حملات ارتش اسراییل به مناطق مختلف باریکه غزه و کارشکنی صهیونیست ها در ارسال کمکهای بین المللی به این منطقه، اعتراض و انتقاد نهادهای بین المللی را به دنبال داشته است.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه ساکنان غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرده، افزون بر 100 هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید یا زخمی شده و 90 درصد زیرساخت‌های این منطقه به شکل گسترده ای ویران شده است.

این نسل کشی بی سابقه بارها با اعتراض نهادهای بین المللی بویژه شخص دبیرکل سازمان ملل روبرو شده است.همزمان با تشدید حملات ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت بحرانی صدها هزار کودک در این منطقه هشدار داد. یونیسف روز یکشنبه  در این باره اعلام کرد که ۶۰۰ هزار کودک فلسطینی در رفح جای امنی برای پناه گرفتن ندارند.این سازمان هشدار داد که تمامی کودکان ساکن غزه به دلیل جنگ به حمایت روانی و اجتماعی نیازدارند.

آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز در بیانیه ای هشدار داد که اگر کمک‌های بشردوستانه وارد غزه نشود، دیگر هیچگونه کمک بشر دوستانه‌ای برای توزیع در این باریکه باقی نمی‌ماند و خطر گرسنگی و قحطی جان ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی را تهدید می‌کند.

پیش تر "فرانچسکا آلبانز" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین در اظهاراتی با ابراز تاسف از پاسخگونبودن  رژیم صهیونیستی در قبال جنایاتش در غزه گفته بود که اسرائیل با پشتیبانی و حمایت برخی قدرتهای بزرگ، قوانین بین المللی را نقض می‌کند. نگرانی نهادها و شخصیت های بین المللی درباره تشدید نسل کشی فلسطینی ها از سوی رژیم صهیونیستی درحالی است که ارتش این رژیم از فلسطینی‌ها خواسته تا مناطق بیشتری را در شرق شهر رفح در جنوب غزه و منطقه بیت لاهیا در شمال غزه تخلیه کنند. این خواسته به دنبال تصمیم شورای جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر گسترش دامنه عملیات در شهر رفح صادر شده است.

تلاش اسراییل برای حمله به شهر مرزی رفح درشرایطی است که این منطقه محل اسکان صدها هزار آواره فلسطینی است که از بیم جان خود از سایر مناطق غزه به این محل کوچ کرده اند. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ (۶ می ۲۰۲۴) با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح را تائید کرده بود.

در واقع رژیم صهیونیستی علاوه بر بمباران و گلوله باران مناطق مختلف غزه، با استفاده از سلاح گرسنگی و جلوگیری از ارسال مواد غذایی و دارویی به این منطقه نیز برای تشدید نسل کشی در غزه استفاده می کند. این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل ماه پیش در قطعنامه ای از رژیم صهیونیستی خواسته بود تمام اقدام‌های لازم را برای اطمینان از رسیدن کمک‌های اساسی به فلسطینیان در باریکه غزه انجام دهد.

با این حال رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا همچنان ضمن کارشکنی در ارسال کمکهای انساندوستانه بین المللی به غزه، حملات به این منطقه را ادامه می دهد. حمایت از جنایات صهیونیست ها و نادیده گرفتن مظلومیت فلسطینی ها در این برهه حساس همگی نشانگر استانداردهای دوگانه غرب در قبال مسئله فلسطین و دورویی آنها در حوزه حقوق بشراست. با وجود این فشارها، این دوره زمانی سخت هم مانند ادوار گذشته برای فلسطینی ها خواهد گذشت و چگونگی نقش آفرینی کشورها و سازمانهای بین المللی که در رابطه با این نسل کشی آشکار اتخاذ می کنند، در تاریخ ثبت خواهد شد.

نویسنده: محمدی