تحلیل:

ایران پرس: همزمان با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در 11 اسفند، موضوع انتخاب اصلح یکی از نکات کلیدی است که همانند همه انتخابات گذشته، به ویژه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

شرکت مردم در انتخابات در نظام اسلامی، علاوه بر اینکه حق مردم از جهت مشارکت در تعیین سرنوشت خویش است، تکلیفی دینی نیز محسوب می شود چرا که در اسلام هر جا حقّی برای کسی وجود دارد، تکلیفی نیز بر عهده صاحب حق وجود خواهد داشت.

در این حال، از آنجایی که انسان موظف است در راستای عمل به تکالیف دینی خویش، به بهترین نحو ممکن عمل نماید بنابراین علاوه بر لزوم حضور در انتخابات، گزینش نامزدهای اصلح در انتخابات نیز بسیار با اهمیت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خویش به مناسبت های مختلف، همواره به این مهم اشاره کرده و مردم را نسبت به دقت در انتخاب نامزدهای انتخاباتی توجه داده اند؛ ایشان معیارهایی همچون متدین بودن، داشتن آگاهی سیاسی، جرأت و جسارت در برخورد با مسائل، آگاهی از مسائل کشور و همچنین شناخت مسائل جهان را از جمله مواردی دانسته اند که برای شناخت اصلح بودن نامزدهای انتخاباتی باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای امروز (چهارشنبه) نیز در دیدار هزاران نفر از رای اولی‌ها و جمعی از خانواده‌های مکرم شهیدان، در تبیین ملاک‌های نامزدهای اصلح، نامزدهای تأیید شده در شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی را صالح خواندند و گفتند: اصلح کسی است که در تقید به دین و عمل و تشرع دینی بهتر و جلوتر باشد، به استقلال کشور و وابسته نشدن به قدرتها اصرار بیشتری داشته باشد، به مبارزه با فساد عقیده جدی داشته باشد، و نسبت به منافع ملی جدی‌تر باشد یعنی منافع ملی و اسباب عزت و آسایش و پیشرفت‌کشور را بر منافع شخصی و تعصبات جناحی ترجیح دهد.

بی تردید انتخابات یکی از عوامل قدرت ساز برای نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین مانعی برای تحقق اهداف دشمنان است؛ بر همین اساس مشارکت پرشور در انتخابات تامین کننده امنیت و تضمین کننده منافع ملی محسوب می شود؛ به عبارت دیگر، از آنجایی که انتخابات از مولفه های تاثیر گذار بر ثبات نظام سیاسی، تمامیت سرزمینی و مصالح عمومی کشور است لذا برآیند برگزاری یک انتخابات پرشور، علاوه بر عرصه داخلی، در عرصه خارجی نیز موجب افزایش قدرت و اعتبار بین‌المللی خواهد شد.

بنابراین، حضور فعال و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات و انتخاب نامزدهای اصلح، پایه‌های نظام را مستحکم می کند، اعتماد عمومی را افزایش می دهد و ناامیدی دشمنان را در پی دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات امروز خود، حضور پرشور و قوی ملت را در انتخابات، ‌تجلی قدرت ملی، تضمین‌کننده امنیت ملی و مایوس‌کننده دشمنانِ چشم‌دوخته به ایران خواندند و تاکید کردند: "انتخابات پرشور، زمینه‌ساز رفع مشکلات، پیشرفت ایران و از ارکان اداره صحیح کشور است و هر کسی ایران، جمهوری اسلامی، انقلاب، قدرت ملی و پیشرفت را دوست دارد روز جمعه به‌پای صندوق رای بیاید."

نویسنده: حسن عقیقی

117