تحلیل:

ایران پرس: گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور غذا در سخنانی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به عمد کاروان‌های بشردوستانه در غزه را با وجود اطلاع از مسیر آنها بمباران می‌کند.

به گفته «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور غذا، این رژیم نمی‌خواهد هیچ کمکی به نیازمندان غزه برسد و با این کار در حال ایجاد یک قحطی آشکار و عمدی علیه فلسطینی‌ها است.

وی خواستار تحریم اسرائیل به دلیل نادیده گرفتن تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری و ارتکاب جنایات جنگی در غزه شد.

انتقاد و نیز هشدار صریح این مقام سازمان ملل در باره عملکرد جنایتکارانه اسرائیل در غزه به خصوص حملات عمدی به کاروان های کمک رسانی بار دیگر یادآور وضعیت بسیار فاجعه بار مردم مظلوم غزه در آستانه ششمین ماه جنگ غزه است.

حملات اسرائیل به غزه با چراغ سبز آمریکا

اسرائیل با چراغ سبز آمریکا به عنوان مهمترین حامی آن که کمک های گسترده سیاسی، اقتصادی، نظامی و تسلیحاتی را در طول این جنگ در اختیار تل آویو قرار داده در چند ماه گذشته آشکارا به نسل کشی ساکنان غزه پرداخته و ضمن محاصره و حملات شدید روزانه هوایی و زمینی و دریایی علیه آنها، حتی ابتدایی ترین حقوق انسانی را درباره مردم غزه رعایت نمی کند.

یکی از جنبه های این رویکرد ضد انسانی گرسنگی دادن عمدی مردم غزه است. تا قبل از این حداقل یک چهارم جمعیت غزه گرسنه و در آستانه قحطی بودند و اکنون این وضعیت به مراتب وخیم تر شده و کودکان بسیاری به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده اند.

در این راستا آکسفام که یک سازمان خیریه بین‌المللی برای مبارزه با فقر است، با اشاره به حملات نیروهای صهیونیستی به نیروهای امدادی اعلام کرد که هدف قرار دادن کاروان‌های کمک رسانی یک الگوی مستمر در رفتار ارتش اسراییل است که بحران امنیت غذایی در غزه را تشدید می‌کند.به گفته سخنگوی آکسفام، وضعیت در غزه فاجعه بار است و آتش بس برای مهار خطر قحطی فوری ضروری است، چون زمان زیادی باقی نمانده است.

به رغم وضعیت فاجعه بار نوار غزه اما نه فقط رژیم صهیونیستی بر فشار بیشتر بر مردم غزه از جمله تشدید بمباران ها و کشتار مردم مظلوم این منطقه اصرار دارد، بلکه آمریکا نیز به رغم انتقاد های ظاهری از تل آویو هم چنان به تدارک نظامی و تسلیحاتی  رژیم صهیونیستی ادامه می دهد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ادامه سیاست دوگانه خود در قبال غزه گفت: "اسرائیل به زمان بیشتری در جنگ غزه نیاز دارد."

«جان کربی» از مقامات ارشد کاخ سفید نیز در نشست خبری خود اعلام کرد: "ما به همکاری با اسراییل ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که اسراییل قادر به دفاع از خود و دستیابی به توافق در مورد گروگان‌ها است."

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از آمریکایی‌ها از دولت خود می‌خواهند که ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند. این نظرسنجی که از سوی CEPR انجام شده است، نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها از بایدن می‌خواهند که ارسال سلاح به اسراییل را به صورت فوری متوقف کند

در بین سیاستمداران آمریکایی نیز انتقاد از رویکرد دولت بایدن در قبال جنگ غزه روندی افزایشی پیدا کرده و انتقاد سناتورهای این کشور از همکاری واشنگتن با تل آویو بالا گرفته است.

سناتور دموکرات «الیزابت وارن» با انتقاد از سیاست بایدن در قبال تل آویو گفت: "به عنوان متحدان بایدن در کنگره به دنبال این هستیم که به او اطلاع دهیم که رفتار «بنیامین نتانیاهو» به نفع واشنگتن نیست." وارن خواستار تغییر سیاست بایدن در قبال نتانیاهو شد. دیگر سناتور دموکرات «کریس کونز» نیز در سخنانی اعلام کرد که زمان آن رسیده که موضع سخت تری در قبال نتانیاهو در مورد نحوه جنگ غزه اتخاذ کنیم.

مسلما تا زمانی که رژیم صهیونیستی در زمینه تداوم مساعدت های سیاسی و کمک های نظامی و تسلیحاتی آمریکا اطمینان خاطر داشته باشد، نه فقط هیچ تغییری در رویکرد خود در قبال جنگ غزه نخواهد داد بلکه بر شدت جنایات خود از جمله استفاده از گرسنگی به مثابه یک سلاح، نسل کشی و کشتار مردم مظلوم غزه و نیز حملات عمدی به کاروان های امداد رسانی با هدف ممانعت از رسیدن کمک های بشر دوستانه به مردم غزه ادامه خواهد داد.

اقداماتی که مصداق روشن و آشکار جنایات جنگی هستند و باید از سوی مراجع ذی صلاح بین المللی از جمله دیوان بین المللی کیفری مرتکبان آن تحت پیگرد قرار گیرند.

ضمن اینکه با توجه به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل نقض کنوانسیون 1948 ژنو درباره نسل کشی  توسط این رژیم و پذیرش رسیدگی به این دادخواست از سوی این دیوان هر چه زودتر رای این نهاد حقوقی بین المللی در این زمینه صادر شود. 

نویسنده: سيدرضا ميرطاهر

117