تحلیل؛

ایران پرس: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس ) با تاکید بر آمادگی مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونیستی شروط گروههای فلسطینی برای مذاکرات آتش بس را تشریح کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) گفت: این جنبش در مذاکرات با اسرائیل  انعطاف نشان می‌دهد اما هم زمان آماده تداوم نبرد است.رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" افزود: رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب هولناک‌ترین جنایت‌ها از جمله کشتار، آواره کردن مردم، شکنجه، گرسنگی و نسل کشی است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با بیان اینکه، دشمن صهیونیستی چند ماه است در مقابل دلاورمردان فلسطینی در میدان نبرد در باریکه غزه عاجز و ناتوان مانده و تنها اقدام به قتل و کشتار زنان و کودکان کرده است، تصریح کرد: دشمن گمان می‌کند با محاصره مسجد الاقصی و رها کردن افسار شهرک‌نشینان برای تعرض به آن، می‌تواند نبرد طوفان الاقصی را از معنا و مفهوم اصلی خود خالی کند.

هنیه با توجه به شرایط میدانی مبارزه در غزه همزمان دو نگاه واقع بینانه را مطرح می کند.

نگاه اول، آگاهی از توانایی گروههای مقاومت فلسطینی برای ایستادگی و مقابله با رژیم صهیونیستی است که این واقعیت پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی به خوبی آشکار شد.

نگاه دوم، به دست بالای گروههای مقاومت فلسطینی و درختیار داشتن شمار قابل توجهی از اسرای صهیونیست اشاره می کند که درصورت برگزاری  مذاکرات آتش بس امتیازی قابل توجه خواهد بود.

 

 

رژیم صهیونیستی، در هفته های اخیر و پس از آشکار شدن ناتوانی ارتش این رژیم برای مقابله با گروههای مقاومت فلسطینی پس از عملیات طوفان الاقصی تلاش می کند  برای سرپوش گذاشتن بر تنش های درونی در کابینه و نارضایتی ها در سرزمین های اشغالی به بهانه مذاکرات آتش بس   بحران های سیاسی و اقتصادی را  توجیه کند. سران رژیم صهیونیستی،  در روزهای اخیر با اعتراضات فراگیر خانواده های اسیران  نظامیان صهیونیست مواجه شدند که موجب شکاف و اختلاف نظر بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و صهیونیست های افراطی شده است.

خانواده های اسیران صهیونیست نتانیاهو و کابینه او را به دروغپردازی و ناتوانی برای مذاکره متهم می کنند. حماس به عنوان نماینده اصلی فلسطینی ها در مذاکرات آتش بس، اما با آگاهی از این شرایط و ارزیابی از توان بالای گروههای مقاومت شروط خود را برای مذاکرات تعیین کرده اند.یکی از موضوعات اساسی برای حماس خروج کامل و بدون قید و شرط  نظامیان صهیونیست از غزه و توقف حملات آنها به شهروندان بی دفاع فلسطینی  ازجمله زنان و کودکان است. 

مقامات حماس، با اگاهی از تحولات منطقه رایزنی درون گروهی با دیگر گروههای سیاسی و همچنین مبارز فلسطینی را آغاز کرده اند و در مورد موضوعات اساسی به توافقات مهمی نیز رسیده اند.حماس، همچنین مذاکراتی را نیز با مقامات مختلف کشورهای منطقه انجام داده اند و در کنار وحدت درونی گروههای فلسطینی روند رایزنی ها سیاسی نیز ادامه دارد. موضوع با اهمیت در تحولات منطقه این واقعیت است که گروههای  مقاومت فلسطینی  بدون تضمین آتش بس، عقب نشینی کامل ارتش رژیم اسرائیل،  و رفع محاصره، اسیران نظامی را تحویل نخواهند داد.   

تجربه عهد شکنی های مکرر و بی اعتنایی به تعهدات بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل بخشی جدایی ناپذیر از اقدامات رژیم صهیونیستی، در سال های اخیر بوده است و حماس و دیگر گروههای مقاومت فلسطینی نیز با توجه به آگاهی کامل از رفتار شناسی تاریخی غاصبان اشغالگر وارد مذاکرات آتش بس خواهند شد.

نویسنده: شاه ابراهیم

بیشتر بخوانید:

نگاهی به نقش آمریکا در عدم برقراری آتش بس در نوار غزه

واکنش‌ها به وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه از سوی آمریکا

بررسی پیش نویس قطعنامه جدید آمریکا در باره جنگ غزه