ایران پرس- چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی برای تعیین 222 کرسی مجلس نمایندگان این کشور، 8 صبح امروز چهارشنبه (به وقت محلی) در سراسر این کشور آغاز شد.

14 میلیون و 449 هزار و 200 نفر از مالزیایی هایی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند با حضور در 8 هزار و 253 حوزه رای گیری می توانند آرای خود را به صندوق های رای بیاندازند. 

در این دوره از انتخابات مالزی 2 هزار و 333 نفر از نامزدهای احزاب مختلف برای بدست آوردن 222 کرسی مجلس نمایندگان و 505 کرسی شوراهای ایالتی رقابت می کنند.

با توجه به حضور گسترده احزاب مخالف در انتخابات و تشکیل ائتلاف میان آنها تحت عنوان «ائتلاف امید» چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی در مقایسه با انتخابات گذشته متفاوت است.

ماهاتیر محمد و تغییر موازنه قدرت به نفع مخالفان

بخصوص آنکه ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی با بیش از نود سال سن پا به عرصه انتخابات گذاشته است که به اعتقاد بسیاری از محافل سیاسی در مالزی می تواند کفه انتخابات را به نفع احزاب مخالف سنگین نماید.

ماهاتیر محمد که معمار اقتصادی مالزی محسوب می شود با خارج شدن از حزب حاکم اتحاد ملی و  قرار گرفتن در جبهه مخالفان درصدد است با شکست دادن ائتلاف حاکم آمنو مجدداً ضمن احیای وحدت ملی به مشکلات اقتصادی مالزی نیز پایان دهد.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی و رئیس حزب حاکم اتحاد ملی مهمترین رقیب ماهاتیر محمد محسوب می شود و هر دو از مردم مالزی خواسته اند با مشارکت گسترده در انتخابات سرنوشت اینده این کشور را رقم بزنند.

«جنیری امیر» کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه ساراواک مالزی می گوید: چهاردهمین انتخابات عمومی مالزی در مقایسه با دوره های پیشین به دلیل افزایش قدرت روز افزون مخالفان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و انها امیدوارند این انتخابات به تغییر معادله قدرت در این کشور بیانجامد.

در میان رقابتهای سخت میان احزاب مختلف در انتخابات مالزی جایگاه احزاب اسلامی در ان کاملا روشن نیست و این در حالی است که رهبران اسلامی در مالزی براین اعتقادند که احزاب اسلامی مانند پاس می توانند نقش مهم و تعیین کننده در انتخابات مالزی ایفا کنند که به دلیل برخی محدودیتها و اعمال  فشارهای جناحی از توانایی لازم برای حضور در صحنه انتخابات برخوردار نیستند.

«هشام الدین یونس» کارشناس مسایل سیاسی می گوید: براساس مصوبه سال 1963 وتوافقهای صورت گرفته آزادی مذهب در مالزی تضمین شده است و باید همه گروهها و احزاب در این کشور به آن احترام بگذارند و احزاب اسلامی آزادانه در انتخابات شرکت کنند.

نجیب تون رزاق نخست وزیر وقت مالزی

در هر حال صحنه انتخابات مالزی به صحنه رقابت جدی میان نسلهای مختلف سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است و ماهاتیر محمد با ورود به صحنه انتخابات نشان داد که از عملکرد نجیب تون رزاق در بهبود  شرایط اقتصادی و توسعه مناسبات خارجی رضایت ندارد.

فسادهای مالی طرح شده از سوی رسانه های مالزی در مورد نجیب تون رزاق و پولهایی که از عربستان دریافت کرده است بیش از پیش وجهه نخست وزیر مالزی را مخدوش کرده است هر چند اقلیتها در مالزی مانند چینی تباران هم در نتیجه انتخابات بی تاثیر نیستند. 134/110

نویسنده: مجيد وقاری

بیشتر بخوانید:

بازرس کل پلیس مالزی: حضور حماس در مالزی مشکلی ندارد

 آغاز انتخابات سراسری در مالزی + ویدئو

گزارش : مردم مالزی خود رابرای برگزاری چهاردهمین انتخابات سراسری آماده می کنند