سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین حل‌ و فصل ادعاهای سیاسی پادمانی درباره برنامه هسته‌ای ایران را در گرو جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها دانست که به دلیل تعلل طرف‌های غربی برای گرفتن تصمیمات سیاسی معطل مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، میخائیل اولیانوف که ریاست هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خطاب به طرف‌های غربی که نسبت به تدابیر جبرانی ایران در برجام ابراز نگرانی کردند گفت: تمام نگرانی‌های شما می‌تواند به سادگی رفع شود.

وی تصریح کرد: برای تحقق این امر، مشارکت کنندگان در مذاکرات باید به وین برگردند و ظرف چند روز پیش نویس در مورد احیای برجام را نهایی کنند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.125