سخنگوی سازمان ملل متحد در هفتمین سالگرد بحران و آوارگی قوم روهینگیا، بر لزوم پایان خشونت‌ها علیه مسلمانان در میانمار تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۵ اوت (چهارم شهریور) مصادف با هفتمین سالگرد آوارگی اجباری مردم روهینگیا و سایر جوامع از ایالت راخین میانمار است. در حال حاضر، یک میلیون روهینگیایی در بنگلادش و بیش از ۱۳۰ هزار نفر دیگر در سراسر منطقه پناه گرفته‌اند.

وی با اشاره بر وضعیت وخیم امنیتی و انسانی در میانمار به ویژه در ایالت راخین و ادامه درگیری‌های مسلحانه که آسیب‌پذیری روهینگیا و سایر جوامع را تشدید می‌کند، افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های درگیر در میانمار می‌خواهد تا به خشونت‌ها پایان دهند و از حمایت غیرنظامیان مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر اطمینان حاصل کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین بار دیگر خواستار تقویت تلاش‌های حفاظتی منطقه‌ای و تلاش بیشتر کشورهای میزبان از طریق طرح واکنش مشترک برای بحران انسانی روهینگیا در بنگلادش برای سال ۲۰۲۴ شد.

از 25 اوت 2017 تاکنون در پی حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، غرب این کشور،هزاران نفر کشته و زخمی شدند. بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.

استان راخین از سال 2012 صحنه حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا است.

مسلمانان روهینگیا از حقوق شهروندی در میانمار محروم هستند.

دولت میانمار اقلیت روهینگیا را مهاجران غیر قانونی می‌داند که از بنگلادش به آن کشور رفته‌اند، درحالی که سازمان ملل متحد این گروه را اقلیتی می‌داند که تحت بیشترین آزار و شکنجه در جهان قرار دارند.

117

بیشتر بخوانید:

حمله پهپادی به آوارگان روهینگیا در مرز بنگلادش