تحلیل:

ایران پرس: «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی را پیگیری سیاست همسایگی عنوان کرد.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران به ریاست شهید «سیدابراهیم رئیسی» توجه به توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت وقت انتخاب شد.

در همین راستا نیز رئیس جمهور شهید و وزیر امور خارجه شهید ایران سفرهای متعددی به کشورهای همسایه و منطقه انجام دادند و میزبان شمار زیادی از مقامات همسایه و منطقه بودند. علاوه بر این، احیای روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی نیز در دستور کار قرار گرفت. 

سیاست همسایگی ضمن اینکه سبب توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و منطقه شد، از تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران در قالب راهبرد ایران هراسی غرب و رژیم صهیونیستی نیز کاسته است.

سیاست همسایگی به کاهش تنش و اختلاف‌ها با کشورهای همسایه و همچنین به حداقل رساندن امکان سوء استفاده دیگر کشورها از شکاف‌ها و اختلاف‌های احتمالی با همسایگان منجر شده است.

همچنین سیاست همسایگی در عمل به شکست راهبرد منزوی سازی ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر شده است. یکی از عرصه‌های سیاست همسایگی مربوط به پیمان‌هایی است که ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده در آن‌ها عضویت داشته باشد و بتواند موقعیت خود را ارتقا دهد.

در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران به عضویت پیمان شانگهای و بریکس درآمده است. بنابراین، می‌توان سیاست منطقه‌ای را از جمله حوزه‌های موفقیت دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی و همچنین از جمله موفقیت‌های وزارت خارجه دولت سیزدهم تحت ریاست شهید «حسین امیرعبداللهیان» عنوان کرد. 

در همین راستا، مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز هم در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و هم پس از آغاز فعالیت دولت جدید بر تداوم سیاست همسایگی تأکید کرده است.

بر این اساس، مسعود پزشکیان رئیس‌ جمهور جدید ایران در پیامی با تبریک فرا رسیدن سالگرد استقلال تاجیکستان به «امامعلی رحمان» رئیس‌ جمهوری تاجیکستان، تصریح کرد: "گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای منطقه، به‌ویژه جمهوری تاجیکستان در اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و معتقدم که روابط مبتنی بر احترام متقابل، به‌نفع مردم دو کشور، بیش از گذشته تقویت و توسعه خواهد یافت."

تأکید پزشکیان بر لزوم تداوم راهبرد توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه حاوی این پیام مهم است که جمهوری اسلامی ایران بر خلاف تبلیغات و عملیات روانی که دشمنان انجام می‌دهند بر لزوم صلح، امنیت و ثبات در محیط پیرامونی خود و همچنین در سطح منطقه غرب آسیا و منطقه آسیای مرکزی و قفقاز آگاهی دارد و این اهداف را در سیاست منطقه‌ای خود پیگیری می‌کند.

این هوشمندی در سیاست منطقه‌ای در حالی است که دشمنان به خصوص در سال‌های اخیر سعی دارند از طریق بحران‌سازی و هرج و مرج در محیط پیرامونی، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند.

نکته حائز اهمیت این است که کشورهای همسایه و منطقه نیز از راهبرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط استقبال کردند و گام‌های عملی نیز در این جهت برداشته‌اند که از جمله می‌توان به تلاش بحرین برای احیای روابط با ایران، تلاش کشورهای مختلف برای افزایش مبادلات اقتصادی با ایران و همچنین افزایش مروادات دیپلماتیک میان ایران و مصر اشاره کرد. 

نویسنده: سیدرضی عمادی

117