ایران پرس: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده اند، بیانیه ای صادر کرد.

طبق این بیانیه فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

طبق این بیانیه، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است.

در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد. یادآوری می نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

واشنگتن روز پنجشنبه خروج پنج زندانی آمریکایی از زندان‌ در ایران را تایید و اعلام کرد: "به رغم توافق صورت گرفته برای آزادی اتباع خود فشار و تحریم‌ها علیه تهران کاهش نخواهد یافت."

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز شامگاه پنجشنبه خبر آزادی این افراد از زندان و قرار گرفتن آنها در حصر خانگی را تایید کرد.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آغاز شد، تاکید کرد: "تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌‌ایم و آزادی چند ایرانی بازداشت شده در این چارچوب است."

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است: "سرمایه‌های ایران باید به حساب‌هایی مشخص منتقل شود تا فقط برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد."

برخلاف آنچه مقامات آمریکایی بر آن تاکید دارند، تهران می‌گوید که نحوه استفاده از دارایی‌های آزاد شده کاملا در اختیار ایران است.

در این زمینه در بیانیه وزارت خارجه ایران تصریح شده است: "نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد."

گفت و گوهای بین ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان بین دو طرف و نیز آزاد سازی منابع مالی بلوکه شده ایران در خارج، از مدتها قبل به صورت غیر مستقیم و مستقیم در جریان بوده است.

در مارس 2023 توافق کلی در این زمینه به عمل آمده بود، اما با کارشکنی ها و مطرح شدن موارد جدید از جانب طرف آمریکایی این امر متوقف شده بود.

اکنون با توجه به ایستادگی ایران بر شروط مد نظر خود دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا عملا شرایط مد نظر تهران قبول کرده است.

ضمن اینکه ایران به صراحت و با توجه به عدم اعتماد به آمریکا به روشنی اعلام کرده است که تا زمانی که همه پول های بلوکه شده ایران انتقال پیدا نکند زندانیان دو تابعیتی که به دلیل ارتکاب جرایم امنیتی در ایران محکوم شده اند آزاد نخواهند شد.

در این زمینه، «محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در حساب کاربری فضای مجازی خود نوشت: "بعد از آزاد شدن پول های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پولها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند."

نکته مهم اینکه توافق مقتدرانه ایران با دولت بایدن که متضمن آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و نیز آزادی زندانیان ایرانی است موجب اعتراض شدید سیاستمداران تندروی آمریکا قرار گرفته است.

«تام کاتن» سناتور جمهوریخواه تندرو در بیانیه ای با استقبال از آزادی زندانیان دو تابعیتی اما بشدت به جو بایدن به دلیل توافق با تهران بر سر این موضوع تاخته و آن را به مثابه رقصیدن جو بایدن با ساز ایران قلمداد نمود.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه تندروی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در واکنش به توافق تبادل زندانیان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نیز با ابراز عصبانیت و خشم خود مدعی شد: "آزاد کردن شش میلیارد دلار برای تهران آنهم فقط برای اینکه گروگان‌های آمریکایی بتوانند به نوع دیگری از زندان بروند، معامله وحشتناکی است."

این موضع گیری ها نشان می دهد که ایستادگی تهران بر مواضع خود در زمینه توافق اخیر با آمریکا در زمینه آزاد سازی دارایی های بلوکه شده ایران و نیز آزادی زندانیان به مثابه پیروزی دیگری در مقابل ایالات متحده و ناکامی دوباره سیاستمداران تندروی آمریکایی در مقابله با ایران است.

ضمن اینکه تهران با قاطعیت تحقق خواسته واشنگتن در قبال زندانیان دو تابعیتی را منوط به انتقال کامل دارایی های خود دانسته و بدین ترتیب بی اعتمادی کامل خود به ایالات متحده را با توجه به نقض عهدهای مکرر واشنگتن نشان داده است. 

نویسنده: سیدرضا میرطاهر

117