بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس که از روستاهای سوخته مردم روهینگیا در استان راخین دیدن می‌کرد، گفت: من فکر نمی‌کنم آنگ سان سوچی عمق این فاجعه‌ی هولناک را درک کرده باشد. 

به گزارش دوشنبه ایران پرس به نقل از الجزیره انگلیسی، در جریان سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به میانمار و بازدید وی از استان راخین، وزیر رفاه این کشور با اصرار به جانسون گفته است که مردم روهینگیا خانه‌های خود را به‌دست خود به آتش کشیده‌اند.

بوریس جانسون پیش از این بازدید در دیدار با آنگ سان سوچی، به وی گفت: باید به آوارگان (روهینگیا) اجازه داده شود؛ تحت نظارت و سرپرستی سازمان ملل، به خانه‌های خود بازگردند. 

جانسون اما هنگامی که از راخین دیدن می کرد با ابراز تاسف گفت، «من متأسفم که باید بگویم، امروز هنگام صحبت با سیاستمداران در پایتخت و همچنین هنگام گوش کردن به سخنان سوچی (به این نتیجه رسیدم) که تصور نمی‌کنم وی (آنگ سان سوچی) عمق این فاجعه هولناک و ویرانی‌های گسترده‌ی ناشی از آن را درک کرده باشد. من نمی‌دانم که آیا شما هیچ چیزی را مشابه این دیده باشید، که انسان‌ها چنین بلایی را برسر همنوعان خود بیاورند. من هیچ چیز شبیه این را در تمام عمرم ندیده‌ام. صدها و صدها روستا سوخته و از بین رفته است که مسئله‌ای بسیار غم انگیز است. فکر می‌کنم آنچه اکنون به آن نیاز است، کمی رهبری و کمی آرامش است.» 

جانسون تأکید کرد: آن رهبری (از سوی آنگ سان سوچی) باید با آژانس‌های سازمان ملل همکاری کند تا این مردم را به خانه‌های‌شان بازگرداند.

در چند ماه گذشته مقامات بسیاری از دولتهای غربی از وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیایی ابراز تاسف کرده و حتی از اردوگاههای مسلمانان روهینگیایی در بنگلادش دیدار کردند. بسیاری از آنها به میانمار رفته و با مقامات این کشور و چهره شاخص آنها «آنگ سان سوچی» دارنده مدال صلح نوبل ملاقات کردند؛ اما این ابراز نگرانی ها، دیدارها و مذاکره با مقامات دولت میانمار تاکنون کوچک‌ترین تاثیری در موقعیت این مظلوم‌ترین اقلیت جهان به گفته مقامات سازمان ملل نداشته است.  

ارتش میانمار با هدف پاکسازی نژادی از سپتامبر گذشته خانه بسیاری از مسلمانان روهینگیا را به آتش کشیدند، صدها نفر را به قتل رساندند و به هزاران دختر و زن مسلمان روهینگیایی تجاوز کردند.

جنایات مداوم ارتش میانمار باعث شده است که حدود هفتصدهزار مسلمان از میانمار به بنگلادش فرار کنند.

واکنش دولتهای اروپایی به این ترژادی انسانی دعوت دولت میانمار به حفظ حقوق مسلمانان میانمار بوده است.

این در حالی است که مقامات میانمار و  خانم سوچی، وجود تبعیض و کشتارمسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین را انکار می کنند.