پنجمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری:

تهران- ایران پرس: «سعید جلیلی» یکی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نظرات و دیدگاه های خود در خصوص سوالات مطرح شده در مناظره پنجم با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش پرونده های روی میز و انتظارات مردم از دولت چهاردهم را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سوال مرحله اول به شرح زیر است:

اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

سعید جلیلی در این باره گفت: ارزآوری و اشتغال دو اولویت اصلی برنامه های من است. 

روستاها نباید به چشم مکان محروم دیده شوند بلکه سلول جهش کشور هستند. شهید رئیسی رکورد صادرات غیرنفتی را شکست.

ما می توانیم در حوزه پوشاک با چین رقابت کنیم. کشاورز ما نباید نگران بازاریابی باشد. باید این فرصت فراهم شود تا روستاییان با سند ادوات کشاورزی و زمین بتوانند وام دریافت کنند. کشاورز باید مطمئن باشد که محصول او وارد نمی شود و اولویت محصول اوست.

در بخش دوم مرحله اول، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

سعید جلیلی گفت: بخش عمده‌ای از جامعه‌ی ما توسط برخی رسانه‌ها و جریانات سیاسی سانسور می‌شوند؛ مثلاً صحبت از حقوق زن می‌شود ولی زنان روستایی، خانه‌دار، سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست سانسور شده و دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت اینان بررسی نشود، تجویزی هم برای حل مسائل‌شان صورت نمی‌گیرد.

امروزه برخی شعارهایی در حمایت از زنان داده می‌شود، اتفاقا می‌بینیم که جامعه اصلی‌ای که نقش موثری در شکوفایی و پیشرفت کشور دارد، دیده نمی‌شوند. مردم ما و جامعه‌ی زنان می‌خواهند که دیده شوند و به زن خانه‌دار و این اقشار توجه شود. توجه به این مسئله به رشد، فرهنگ، اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

کشاورزان و روستا 26 درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند ولی متاسفانه وقتی قرار است سهم اینان در بودجه تعریف شود، متناسب نیست. بیش از 50 درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند؛ اگر یک برنامه درست در استعدادیابی در عرصه‌های مختلف علمی، هنری و غیره داشته باشیم، این می‌تواند به کشور کمک کند.

برخی در روستاها و شهرستان‌ها به ما می‌گویند که می‌خواهیم دیده شویم. باید امنیت شغلی برای کارگران دیده شود و کارگر بتواند امنیت شغلی لازم را داشته باشد و بلکه باید خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند.

امروزه هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، به برخی شرکت‌ها به‌عنوان واسطه پرداخت می‌شود ولی اصل این است که آن حقوق باید به جیب کارگر شرکتی برود؛ نه‌اینکه برخی شرکت‌ها در این مسیر حضور یابند و واسطه باشند.

 

آغاز بخش دوم از مناظره پنجم

در بخش دوم مناظره امروز، سوال مردم از رئیس دولت چهاردهم مطابق نظرسنجی سازمان صدا و سیما مطرح شد.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده پنج اولویت به ترتیب مورد پرسش بود که انتظار اصلی مردم از رئیس جمهور آینده است. موضوعاتی نظیر حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها، که مابقی انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده در تصویر و نموداری به نمایش درآمد. مواردی نظیر رفع تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، مذاکره با آمریکا، آزادی پوشش، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و … از سوی مردم مطرح شده بود.

در این بخش از مناظره به این پرسش نامزدها پاسخ گفتند که برنامه آن‌ها برای انتظارهای بیان شده و اولویت‌های مطرح شده طبق پرسش مردم چیست، و تا چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

سعید جلیلی در پاسخ گفت: بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری (حقوق و دستمزد) می شود، این برای این است که اداره ها و سازمان ها پناه مردم باشند.

ایرادهای جدی باعث کندی حرکت ماشین دولت شده است. صدور بخش نامه های مختلف باعث سردرگمی افراد در بازار شده است یعنی اقتصاد پیش بینی پذیر نیست. در ابتدای کارم ۲۵ حکم در حوزه اقتصادی آماده کرده ام که فقط نیاز است به امضا برسند.

در بخش دوم مرحله دوم، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

سعید جلیلی خاطرنشان کرد: خیلی از مسائلی که امروز مطرح شد، ضروری و سوالات مردم است و باید آن را دنبال کرد؛ چون یکی از اولویت‌های کشور رفع همین مشکلات معیشتی است. قبلاً هم گفته‌ایم که چندین طرح در این زمینه داریم. دولت باید برای مشکلات گرانی، تورم و سایر موضوعات برنامه داشته باشد و زمان‌بندی هم کند.

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان در این‌باره گفتند که برنامه‌ی هفتم هست، ولی برنامه‌ی هفتم 45 برنامه را از دولت خواسته که باید نوشته و اجرا شود. آن‌چیزی که اهمیت دارد، این است که باید کشور پیشرفت کند؛ بله باید این مشکلات حل شود. اگر در برنامه هفتم رشد 8 درصدی مطرح شده، این کار برنامه‌ریزی جدی برای ارزآوری، اشتغال، جذب سرمایه، استفاده از فرصت فناوری و استفاده از دانشمندان می‌خواهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حل برخی مشکلات نیازمند مدیریت مناسب است؛ کشور با تعارف اداره نمی‌شود و اگر یک مدیر ضعیف شود، نمی‌توان به نقطه‌ی مطلوب رسید.

جلیلی اظهار داشت: باید کارهایی که در سال‌های گذشته انجام نشده، در این سال‌ها دنبال شود؛ این کار در دولت شهید رئیسی دنبال شد.

وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که باید بدانیم اگر قرار است این جهان فرصت منتهی به یک ایران جهش شود، نیازمند جهش همگانی است. کارها نیازمند پیگیری و دنبال‌کردن است؛ یکی از مشکلات ما در کشور این است که برخی منابع به‌صورت درست هزینه نمی‌شود و پِرتی در آن وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید با اشراف بداند که می‌خواهد چه راهی را برود و بداند از چه مسیری این هدف را دنبال می‌کند.

117