تحلیل:

ایران پرس: در حالی که ارتش صهیونیستی برای پیروزی برق آسا به هر قیمت از جمله ارتکاب جنایات جنگی در جنوب لبنان تلاش می کند، اما حزب الله برای جنگ طولانی مدت چریکی و فرسایشی برنامه ریزی کرده است.

اتاق عملیات مقاومت اسلامی لبنان روز جمعه در بیانیه‌ای با بر شمردن بخش‌های مختلف در مواجهه با ارتش اسرائیل، اعلام کرد که مرحله تازه‌ای از وارد کردن ضربات به ارتش اشغالگر اسرائیل را آغاز کرده است.

مقاومت اسلامی لبنان پس از انتشار بیانیه‌ای در خصوص ورود به مرحله جدیدی در وارد کردن ضربات مهلک به ارتش اشغالگر صهیونیستی، از سه عملیات موشکی و توپخانه‌ای علیه نظامیان این رژیم خبر داد.

عملیات مقاومت اسلامی در بخش دیگری از بیانیه خبر داده است: "عملیات‌های موشکی به تدریج روز به روز افزایش می‌یابد و نیروی موشکی مقاومت تجمعات دشمن اسرائیلی را در پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، شهرک‌ها و شهرهای اشغالی شمال فلسطین و همچنین پایگاه‌های نظامی در عمق فلسطین اشغالی را با انواع موشک‌ها از جمله موشک‌های دقیق و نقطه‌زن که برای اولین بار استفاده می‌شوند، هدف قرار می‌دهد."

در بخش هوایی نیز عملیات‌های پهپادی روزبه‌روز افزایش می‌یابند و پهپادهای انتحاری مقاومت از انواع گوناگون که برخی از آن‌ها برای اولین بار به‌کار گرفته شده‌اند، پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در مرز لبنان با فلسطین اشغالی و همچنین عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهند. ماموریت‌های پهپادی شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات نیز ادامه دارند.

همچنین اتاق عملیات مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای با بر شمردن بخش‌های مختلف در مواجهه با ارتش اسرائیل، اعلام کرد: "خسارات دشمن حدود 55 کشته و بیش از 500 زخمی از میان فرماندهان و سربازان ارتش دشمن اسرائیلی برآورد شده است. همچنین، 20 تانک مرکاوا، 4 بولدوزر نظامی، یک خودروی زرهی و یک نفربر منهدم و دو پهپاد از نوع «هرمز 450» سرنگون شده‌اند. این آمار شامل خسارات دشمن در پایگاه‌ها و مواضع نظامی در مرز و عمق سرزمین‌های اشغالی نیست."

در این بیانیه همچنین آمده است: "براساس دستورهای فرماندهی مقاومت اسلامی، اتاق عملیات مقاومت اسلامی اعلام می‌کند که به مرحله‌ای جدید و تصاعدی در مواجهه با دشمن اسرائیلی وارد شده است که در روزهای آتی بیشتر درباره آن صحبت خواهد شد."

ارتش رژیم صهیونیستی از ۱۶ روز قبل عملیات زمینی در جنوب لبنان را آغاز کرده و در این مدت چند بار ناچار به تغییر تاکتیک در مناطق مرزی شده است.

از زمان آغاز عملیات‌های زمینی در مرز نزدیک به مرز لبنان و فلسطین، ارتش دشمن اسرائیلی پنج تیپ نظامی با بیش از 70 هزار نظامی و صدها تانک و تجهیزات نظامی به منطقه اعزام کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی تا چند روز پیش با 4 لشکر خود در شمال می‌جنگید: لشکر 98، لشکر 91، لشکر 36 و 146. از چند روز پیش لشکر 210 هم از سوی جولان، به این سازمان رزم افزوده شده است. این پنج لشکر در طول مرز با لبنان مستقر هستند و در طول این 16 روز، تلاش‌هایی از 6 نقطه برای ورود به خاک لبنان صورت داده‌اند.

دشمن صهیونیستی در تلاش برای تضعیف و پراکنده کردن توان و امکانات نیروهای حزب الله و مشغول کردن آنها در امتداد جبهه ای به مسافت 100 کیلومتر، اقدام به گسترش دامنه حملات و درگیری ها کرده است. نظامیان این رژیم با ورود به محورهای شبعا و کفرشوبا نشان دادند که قصد دارند دامنه حملات خود را به طور بی سابقه ای توسعه دهند.

حزب الله که در جنگ 33 روزه تنها با چند هزار نیرو موفق شده بود اسرائیل را ناکام بگذارد و در حال حاضر دستکم صد هزار نیروی رزم‌دیده در اختیار دارد. شبکۀ تونل‌ها و زنجیرۀ انبارهای مهمات حزب الله نیز در تمامی 18 سال گذشته در حال توسعه بوده‌اند.

حزب‌الله هم نیرو هم فرماندهی و هم تجهیزات لازم برای یک جنگ چریکی طولانی‌مدت را در اختیار دارد و با وجود چند ترور، فرماندهان واحدهای حزب‌الله آسیب اساسی ندیده‌اند و حتی بسیاری از آنها از نسل اول حزب الله و با تجربۀ بسیار طولانی محسوب می‌شوند و اتفاقا این، همان چیزی است که حزب‌الله سال‌های طولانی خود را برای آن تجهیز و آماده کرده است.

نویسنده: احمد کاظم زاده

117