رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می کند.

به گزارش ایران پرس، «غیرت عمر اف» رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، «برجام» را عامل مهمی برای امنیت منطقه ای دانست و افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون 9 بار پای بندی ایران به تعهدات مربوط به توافق هسته ای را تایید کرده و ما از پای بندی ایران به این تعهدات، بسیار استقبال می کنیم.

بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا از سال 2015، رئیس جمهوری این کشور موظف است هر 90 روز گزارشی درباره پای بندی ایران به تعهدات برجامی به کنگره ارائه دهد و تحریم های مرتبط را تعلیق کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، 13 اکتبر 2017 ضمن خودداری از تایید پای بندی ایران به برجام و تهدید به خروج از  توافق هسته ای با ایران، تصمیم گیری درباره آن را به کنگره آمریکا واگذار کرد.

«ترامپ» باید اواسط ماه ژانویه 2018، درباره تمدید رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب تعهدات آمریکا در برجام تصمیم‌گیری کند.

پیش از این شماری از نظامیان بازنشسته،‌ اعضای کنگره و دیپلماتها از جمله 52 کارشناس امنیت ملی آمریکا در نامه ای از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور خواستند، توافق هسته ای با ایران را به مخاطره نیندازد.

در صورتی که «ترامپ» از تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران خودداری کند، آمریکا از «برجام» خارج خواهد شد. 134/111

بیشتر بخوانید:

آمریکا؛ از ناکامی در نشست شورای  امنیت تا سردرگمی در برجام / تحلیل

خوشرو: نشست شورای امنیت درباره برجام انزوای آمریکا را نشان داد

نشست شورای امنیت درباره برجام / سازمان ملل: آمریکا به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد