سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای هشدار داده است میلیون‌ها نفر در سراسر جنوب آفریقا به دلیل خشکسالی بی سابقه گرسنه هستند و خطر وقوع یک فاجعه انسانی تمام عیار در این منطقه وجود دارد.

به گزارش شبکه رادیو تلویزیونی بلژیک، آر ت ب اف؛ خشکسالی بی سابقه در برخی از کشورهای آفریقایی که 27 میلیون نفر را در معرض گرسنگی قرار داده است ، ممکن است به علت کمبود بودجه برای مقابله با پیامدهای آن فاجعه انسانی بزرگی را ایجاد کند.

مقامات کشورهای لسوتو، مالاوی، نامیبیا، زامبیا و زیمباوه به تازگی یک وضعیت فاجعه ملی را اعلام کرده‌اند چراکه خشکسالی باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و دام‌ها شده است.

همچنین برنامه جهانی غذای سازمان ملل در یک نشست خبری اعلام کرد که آنگولا و موزامبیک نیز به شدت تحت تأثیر این رویداد طبیعی قرار گرفته‌اند.

این سازمان همچنین اعلام کرد فقط یک پنجم کمک مورد نیاز برای مقابله با این فاجعه انسانی تامین شده است.

«تامسون فیری»، سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل در این باره گفت: "این خشکسالی بی سابقه و بدترین بحران غذایی در آفریقا است که زندگی بیش از ۲۷ میلیون نفر را در سراسر منطقه نابود کرده است. همچنین حدود ۲۱ میلیون کودک دچار سوءتغذیه شده اند.

در ماه ژوئیه، «لولا کاسترو»، سرپرست منطقه‌ای برنامه جهانی غذای سازمان ملل برای جنوب آفریقا تاکید کرد که این بدترین خشکسالی است که در یک قرن اخیر منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و گفت: "۷۰ درصد محصولات در زامبیا و ۸۰ درصد در زیمبابوه از بین رفته است."

پدیده آب و هوایی «ال نینو» منجر به بارندگی کمتر از حد متوسط ​​در سراسر این منطقه شد و از سوی دیگر تاثیر آن با افزایش دمای مرتبط با تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.کمبود باران همچنین ظرفیت برق آبی در منطقه را کاهش داده و منجر به قطع عمده برق شده است.

در چنین شرایط اضطراری مقامات نامیبیا و زیمبابوه برای تهیه گوشت برای افراد گرسنه به کشتن حیوانات حیات وحشی از جمله فیل‌ها متوسل شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند جنوب صحرای آفریقا به علت وابستگی زیاد به کشاورزی دیم و منابع طبیعی، یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق جهان در برابر تغییرات آب و هوایی است و معیشت میلیون‌ها آفریقایی به آب و هوا بستگی دارد.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به محدوده افزایش دمای نزدیک به ۲.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ است، سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

 

412