ایران پرس- کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در پیش‌نویس گزارش جدید خود از کشورهای جهان خواست تا از هرگونه همکاری تجاری با شهرک‌نشینان اسرائیلی خودداری کنند.

«زید بن رعد بن الحسین»، کمیسر عالی شورای حقوق بشر در سازمان ملل در این پیش نویس با متهم کردن اسرائیل به مصادره اراضی فلسطینیان، اعلام کرد شهرک‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین غیرقانونی هستند و ساکنان آن باید از سوی همه کشورهای جهان تحریم شوند.

پیش از این ، شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای که 23 دسامبر 2016 تصویب کرد با محکوم کردن عملیات شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی، از رژیم صهیونیستی خواست تا عملیات ساخت شهرک‌های جدید در مناطق فلسطینی را متوقف کند.

تحولات بین المللی از انزجار بیش از پیش جامعه جهانی از رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت روز افزون از حقوق مردم مظلوم فلسطین حکایت دارد. در این چارچوب همزمان با اقدامات رژیم صهیونیستی جهت قبولاندن توسعه طلبی خود به جامعه جهانی، مجامع بین المللی با موضعگیری های خود مخالفت آشکاری با اقدامات اشغال گرانه و سلطه جویانه این رژیم در مناطق فلسطینی به نمایش گذاشتند. مطرح شدن قطعنامه های متعدد ضد صهیونیستی در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای حقوق سازمان ملل در ماههای اخیر بیانگر کشیده شدن دامنه اعتراضات گسترده بین المللی علیه رژیم صهیونیستی به این نهاد بین المللی است. مصوبات سازمان ملل و نهادهای مختلف آن از جمله شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل نقش تاثیر گذاری در افکار عمومی دارد و جهت گیری های اکثریت اعضای این نهاد بین المللی را آشکار می سازد.

بی تردید مواضع کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل که در گزارش جدید خود از کشورهای جهان خواست تا از هرگونه همکاری تجاری با شهرک نشینان اسرائیلی خودداری کنند بیانگر حمایت ضمنی سازمان ملل از جنبش جهانی تحریم اسرائیل است.

شهرک سازی رژیم صهیونیستی

تلاشهای بین المللی برای تحریم رژیم صهیونیستی  به عنوان جنبشی فراگیر و با قدرت تاثیر گذاری بالا در عرصه بین المللی محسوب می شود و این موضوع به شدت رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است. تحولات بین المللی نیز از ناکامی رژیم صهیونیستی در این زمینه حکایت دارد و موضوع تحریم اسرائیل مقبولیت گسترده بین المللی را در پی داشته است و سازمان ملل نیز در چارچوب این خواسته عمومی در مسیر تدابیری جهت فشار بیشتر بر رژیم صهیونیستی  گام برداشته است.

جنبش تحریم اسرائیل موسوم به "انزوا، سرمایه زدایی و تحریم" (BDS) با حمایت اتحادیه‎های صنفی، گروه‎های مذهبی، سازمان‎های غیردولتی و دولت‎های مردمی سراسر جهان، رو به گسترش است. تحریم های اعمال شده علیه رژیم صهیونیستی پیامدها و تبعات گسترده ای در عرصه های سیاسی ، دیپلماتیک ، فرهنگی و اقتصادی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته است. در این زمینه مرکز مطالعات امنیت قومی رژیم صهیونیستی از خسارت 31 میلیارد دلاری اسراییل ناشی از تحریم های جهانی در سالهای اخیر خبر داد. 

طبق گزارش کنفرانس توسعه وتجارت سازمان ملل (آنکتاد)؛ سرمایه گذاری خارجی مستقیم در اقتصاد اسرائیل نیز در سالهای اخیر نسبت به سالهای قبل حدود 46 درصد کاهش یافته است.

واکنش های روز افزون جهانی علیه رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که با گذشت بیش از شش دهه از تاسیس رژیم صهیونیستی این رژیم نتوانسته علیرغم انواع و اقسام ترفندها به موجودیت جعلی اش مشروعیتی بدهد و این رژیم بیش از پیش با نفرت جهانی مواجه است و مجامع بین المللی نیز  به انحاء مختلف انزجار خود را از اسراییل نشان می دهند. فضای کنونی جهانی تداعی کننده وضعیت رژیم نژادپرستانه آپارتاید (که سالها در آفریقای جنوبی حاکم بود) در اواخر حیاتش می باشد که با موجی از اعتراضات افکار عمومی جهانی مواجه بود. سرانجام نیز بر اثر مبارزات مردم آفریقای جنوبی و حمایت افکار عمومی جهانی از این مبارزات، رژیم آپارتاید مورد حمایت دولتهای غربی فروپاشید. 113/114

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا برای گفت وگو با رژیم صهیونیستی درباره توقف شهرک سازی تلاش می کند

هشداربرخی تحلیلگران صهیونیست نسبت به ادامه شهرک سازی ها

محمود عباس توقف شهرک سازی اسرائیل را خواستار شد

 

 

شهرک سازی رژیم صهیونیستی