وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه صنایع و شرکت‌های ساخت پهپاد و تامین فولاد خوزستان اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: "در واکنش به پاسخ موشکی ایران علیه اسرائیل، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کرده است، زیرا «جو بایدن» رئیس جمهوری به جای واکنش نظامی درصدد پاسخ اقتصادی است."

طبق اعلامیه این وزارتخانه، تحریم‌های جدید شامل ۱۶ نفر و دو شرکت مربوط به تولید پهپاد در ایران و همچنین ۵ شرکت تامین کننده فولاد خوزستان است. وزارت خزانه داری همچنین سه شرکت تابعه خودروساز ایرانی را تحریم کرده است.

«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در این زمینه گفت: "تحریم‌های جدید برنامه‌های ساخت موشک و هواپیماهای بدون سرنشین ایران را هدف قرار می‌دهد. از اهداف این تحریم‌ها تولید فولاد در ایران عنوان شده است که به گفته مقامات آمریکایی از سال ۲۰۲۱ در دستور کار دولت آمریکا قرار داشت."

به گفته وزارت خزانه داری، ایالات متحده در سه سال گذشته بیش از ۶۰۰ نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرده است.

این اقدام آمریکا پس از آن صورت می گیرد که سپاه پاسداران بامداد یک شنبه (۲۶ فروردین)، با شلیک گسترده موشک های بالستیک و کروز و همچنین پرواز و اصابت تعداد زیادی از پهپادهای انتحاری، زیرساخت های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه هوایی «نواتیم»، آشیانه هواپیماهای اف- ۳۵ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

این عملیات با عنوان «وعده صادق» در چارچوب سرفصل و اصل دفاع مشروع مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، پاسخی به حمله هوایی 13 فروردین رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود که بر اثر آن هفت نفر از فرماندهان و مستشاران نظامی ایران در سوریه به شهادت رسیدند.

با وجود کمک های گسترده فنی، تجهیزاتی و اطلاعاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی، گنبد آهنین و سامانه‌های پدافندی این رژیم در رصد و دفع هجوم موشک‌ها و پهپادهای ایران ناکام ماندند و اکنون غربی ها به سرکردگی آمریکا موضوع اعمال تحریم های جدید ضد برنامه موشکی و پهپادی ایران را دوباره مطرح کرده اند.

بدیهی است که این تحریم های جدید، هم به معنای اعتراف به شکست پدافندی آمریکا و رژیم صهیونیستی است و هم دلیلی بر بی نتیجه بودن تحریم هایی است که تاکنون با هدف جلوگیری از رشد و توسعه صنایع تسلیحاتی ایران از جمله در حوزه موشکی و پهپادی اعمال شده است؛ چرا که پیشرفت های ایران در زمینه موشکی و پهپادی درهمین دوره تحریم ها و به دست متخصصان  ایرانی به دست آمده است.

بیشتر بخوانید:

تحریم های جدید آمریکا؛ تداوم سیاست شکست خورده علیه ایران