«علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان

تهران- ایران پرس: «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری در دیدارهای جداگانه با مهمانان مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص توسعه مناسبات و تحولات بین المللی گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، رئیس جمهوری ایران در دیدار با «علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان،‌ روابط دو کشور را برادرانه و مبتنی بر پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و خویشاوندی دو ملت دانست و گفت‌: وجود مرزهای جغرافیایی هرگز موجب جدایی مردم ایران و آذربایجان از یکدیگر نشده و ما در دوره جدید برای تحکیم و تقویت هر چه بیشتر روابط مصمم هستیم. 

پزشکیان همچنین تعاملات خوب دو کشور به ویژه ارتقای همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت، تقویت راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدور شمال - جنوب را در گسترش مناسبات و تبادلات موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان موثر و از اولویت‌های کاری دولت خود عنوان کرد.

«علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، به پیشینه تاریخی و فرهنگی روابط دو ملت اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل و آماده است در دوره جدید روابط میان دو کشور را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهد.

پزشکیان: ارتقای روابط ایران و الجزایر پیشرفت توامان و تامین متقابل منافع دو کشور را به دنبال دارد

رئیس جمهوری ایران در دیدار با «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر در پاسخ به تسلیت وی که ترور اسماعیل هینه را حادثه دردناک و جانسوز دانسته بود، تداوم اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در توسل به ترور در سراسر جهان و همچنین کشتار زنان و کودکان فلسطینی و حمله حشیانه به بیمارستان‌ها و منازل مردم را ناشی از حمایت‌هایی دانست که آمریکا و برخی کشورهای غربی از این رژیم تروریستی به عمل آورده‌اند.

پزشکیان افزود: امروز آمریکا و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، نه تنها با اعمال استانداردهای دوگانه جنایات صهیونیست‌ها را در تضییع حقوق فلسطینیان توجیه می‌کنند، بلکه با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی عملا این رژیم را به تداوم جنایت و کشتار تشویق می‌کنند، بنابر این بر همه کشورهای اسلامی واجب است، با اتحاد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، خود را در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی نظام سلطه توانمند کرده و مانعی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه پاره تن جهان اسلام در فلسطین باشند.

«ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه الجزایر هیچگاه از پیگیری حقوق حقه مردم مظلوم فلسطین برای آزادی این سرزمین کوتاه نخواهد آمد، گفت: لازم می‌دانم مراتب تسلیت خود را به مناسبت ترور جانسوز آقای هنیه به شما و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کنم. رژیم صهیونیستی گمان می کند با این اقدامات می‌تواند مقاومت را شکست دهد، اما از این نکته غافل است که چنین جنایاتی روحیه و عزم مقاومت را بیش از پیش تقویت می‌کند.

پزشکیان: ترور شهید هنیه خللی در عزم و اراده فلسطینیان در احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد

رئیس جمهوری در دیدار با «جائو رئیس» رئیس مجلس مالی، با محکومیت شدید اقدام جنایتکارانه منجر به شهادت «حاج اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به منظور شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود، اینگونه اقدامات را مغایر با همه کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و نشانه عجز و استیصال دشمنان دانست و تاکید کرد‌: بی‌شک مقاومت ملت قهرمان و مظلوم فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد و این اقدامات جنایتکارانه خللی در عزم و اراده فلسطینیان در احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد.

مسعود پزشکیان، در ادامه همچنین بر ضرورت وحدت و انسجام کشورهای اسلامی در محکومیت اینگونه اقدامات بزدلانه و جنایتکارانه تاکید کرد.

جائو رئیس، رئیس مجلس مالی نیز در این دیدار ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را اقدامی وحشیانه و جنایتکارانه خواند و آن را محکوم کرد.

رئیس مجلس مالی همچنین در ادامه ضمن تبریک انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، بر علاقمندی کشورش برای گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرد.

 پزشکیان: ایران علاقمند به گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با سنگال است

رئیس جمهور ایران در دیدار با «آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است،‌ بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملات و روابط با سنگال بویژه در بخش اقتصادی و سیاسی  و همچنین  اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور در دوره جدید تاکید کرد.

پزشکیان در ادامه ضمن تجلیل از مواضع سنگال در دفاع از ملت مظلوم فلسطین، توسعه روابط دو کشور و ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر در مسائل و تحولات بین المللی از جمله جنگ غزه را ضروری دانست و افزود‌: کشورهای اسلامی باید با صدایی رسا و یدی واحد، در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه نقش آفرین باشند.

آمادو مامه ژوپ رئیس مجلس سنگال نیز دراین دیدار با تمجید از مواضع مستحکم و قاطع جمهوری  اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین مواضع  سنگال و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین را بسیار نزدیک دانست و گفت:ریاست حدود پنجاه ساله بر کمیسیون استیفای حقوق مردم فلسطین در سازمان ملل از افتخارات سنگال است.

پزشکیان: تسریع در اجرای توافقات ایران و زیمبابوه زمینه حصول توافقات جدید را فراهم می‌کند

رئیس جمهوری ایران در دیدار با «کمبو موهادی» معاون رئیس جمهور زیمبابوه که به منظور حضور در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، بر تسریع در اجرای توافقات فیمابین دو کشور در راستای تامین منافع متقابل و ایجاد زمینه برای حصول توافقات جدید تاکید کرد.

پزشکیان با بیان اینکه ایران و زیمبابوه ظرفیت‌های خوب و مکملی برای توسعه روابط دارند، به سیاست‌های ظالمانه آمریکا در اعمال تحریم علیه کشورهایی که حاضر به همراهی با آنها نباشند، اشاره کرد و افزود: وحدت و همکاری کشورهای مستقل مثل ایران و زیمبابوه می‌تواند تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی را بی‌اثر کند.

«کمبو موهادی» معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی روابط دو کشور، جمهوری اسلامی ایران را کشوری دارای توانمندی‌ها و دانش سطح بالا به خصوص در زمینه خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: زیمباوه نیز ظرفیت‌های متنوع و بکری در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، معدن و امثال آن دارد و علاقمندیم این تجربیات و توانمندی‌‌ها را در همکاری با ایران تبادل کنیم.

پزشکیان: صربستان دوست روزهای سخت ایران بوده است

رئیس جمهوری ایران در دیدار با «الکساندر وولین» معاون نخست وزیر صربستان که به منظور حضور در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، با تشکر از پیام تبریک رئیس جمهور این کشور، صربستان را دوست روزهای سخت ایران دانست و بر تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور تاکید کرد.

پزشکیان با اشاره به ریاست خود بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور در زمان نمایندگی مجلس، گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور را در ارتقای همه جانبه روابط موثر دانست و بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات فیمابین دو کشور تاکید کرد.

«الکساندر وولین» معاون نخست وزیر صربستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، به آشنایی وی با صربستان به دلیل ریاست بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید لازم نیست خودت قوی باشی، بلکه کافی است دوستانی قوی داشته باشی و خوشحالیم که امروز یک دوست نزدیک قدرتمند دیگر در سطح بین‌المللی داریم.

پزشکیان: حمایت مدعیان حقوق بشر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأسف‌آور است

رئیس جمهوری ایران در دیدار با «ژورالدو الکمین» معاون رئیس جمهور برزیل، تاریخچه و قدمت 120 ساله روابط ایران و برزیل را پشتوانه مستحکمی برای توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه میان دو کشور توصیف کرد.

پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و تعمیق روابط با برزیل بویژه در بخش تجاری، اقتصادی، کشاورزی و بهداشت و درمان ارزش و اهمیت فراوانی قائل است، از فعالان اقتصادی برزیل برای حضور در ایران و آشنایی بیشتر با دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بخش‌های مختلف دعوت کرد.

«ژورالدو الکمین» معاون رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت و گسترش روابط با ایران افزود: ما سال گذشته 120 سالگی روابط دو کشور را جشن گرفتیم و امیدواریم در دوره پیش رو و در دوران ریاست جمهوری جنابعالی نیز شاهد گسترش هر چه بیشتر تعاملات و روابط باشیم.

معاون رئیس جمهور برزیل همچنین با تاکید بر آمادگی کشورش برای تعمیم همکاری‌های دوجانبه ایران و برزیل از بخش تجاری و کشاورزی به بخشهای مختلف بهداشت و درمان، دارویی، انرژی ، پتروشیمی و معادن، دعوت نامه رسمی لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل برای حضور دکتر پزشکیان در اجلاس سال آینده بریکس در این کشور را به رییس جمهور تقدیم کرد.

پزشکیان: ایران برای انتقال تجارب و اشتراک ظرفیتهای خود با اریتره آمادگی دارد

رئیس جمهوری در دیدار با «عثمان صالح محمد» وزیر امور خارجه اریتره، همسویی و اشتراک مواضع ایران و اریتره بویژه در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین را ارزشمند توصیف و با تاکید بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای تقویت و ارتقای روابط فی‌مابین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجارب و اشتراک ظرفیت‌های خود با کشور اریتره آمادگی دارد.

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود، ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را اقدامی جنایتکارانه و رذیلانه عنوان و تأکید کرد: بدون تردید این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند.

عثمان صالح محمد، وزیر امور خارجه اریتره نیز در این دیدار انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران را تبریک گفت و  گسترش تعاملات و روابط جمهوری اسلامی ایران و اریتره را خواستار شد.

وزیر امور خارجه اریتره همچنین ضمن محکومیت ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ، این اقدام جنایتکارانه را به دو ملت ایران و فلسطین تسلیت گفت.

پزشکیان: رواج فرهنگ ایرانی در برخی مناطق تانزانیا زمینه مناسبی برای تعمیق روابط دوجانبه است

رئیس جمهوری ایران در دیدار با «محمود ثابت کمبو» وزیر امور خارجه تانزانیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با تانزانیا در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

پزشکیان با بیان اینکه دولت چهاردهم تلاش خواهد کرد موانع گسترش تعاملات میان دوکشور را برطرف کند، بر ضرورت تشکیل جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تانزانیا برای تمهید مقدمات تدوین اسناد همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و افزود: رواج گسترده فرهنگ ایرانی در تانزانیا بویژه منطقه زنگبار، زمینه مناسبی برای تعمیق روابط و تحکیم همکاری‌های فیمابین است. 

«محمود ثابت کمبو» وزیر امور خارجه تانزانیا نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران و نیز ابلاغ آرزوهای نیک رئیس جمهور کشورش برای وی، اظهار داشت: رابطه تاریخی ایران و تانزانیا هزاران سال قدمت دارد و جمعیت قابل توجهی از شیرازی‌های ایران از سال‌ها پیش به زنگبار مهاجرت کرده و فرهنگ ایرانی و حتی زبان فارسی را در آنجا رواج داده‌اند.  

پزشکیان: از بازگشایی سفارتخانه ها و گام های رو به جلو در روابط تهران و خارطوم خرسندیم

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «حسین عوض» وزیر امور خارجه سودان با ابراز خرسندی از گامهای رو به جلوی دو کشور برای احیای روابط، بازگشایی مجدد سفارتخانه ها در تهران و خارطوم را در زمینه سازی برای تقویت و ارتقای روابط  موثر و حائز اهمیت دانست و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری ها با سودان در دوره جدید خبر داد. 

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه را ادامه جنایتگری این رژیم در غزه و نشانه وحشیگری رژیم صهیونیستی و حامیانش دانست و تاکید کرد‌: در چنین شرایطی وحدت و انسجام کشورهای اسلامی، ملتهای مسلمان را در مقابله با چنین توطئه هایی قوی تر و مقاوم تر خواهد کرد. 

حسین عوض، وزیر امور خارجه سودان نیز در این دیدار شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و به دولت و ملت ایران و همچنین ملت فلسطین تسلیت گفت.  

وزیر امور خارجه سودان همچنین با تبریک انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران بر علاقمندی کشورش برای گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها تاکید کرد.

پزشکیان: اتحاد و انسجام بیشتر کشورهای منطقه زمینه صلح و آرامش مردم را فراهم خواهد کرد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، با اشاره به جنایت صهیونیستها در ترور اسماعیل هنیه ، تصریح کرد: تروریست ها پاسخ این جنایت خود را دریافت خواهند کرد.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه مردم کشورهای منطقه اختلاف مبنایی با یکدیگر  نداشته و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اعتقادی فراوانی نیز دارند، افزود: دشمنان و بدخواهان ملت‌های منطقه تلاش دارند با دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه ، کشورهای منطقه را با یکدیگر درگیر کنند تا بتوانند مطامع خود را به پیش ببرند.

وی با تاکید بر ضرورت تحکیم تعاملات میان ایران و عراق و نیز اقلیم کردستان عراق و همچنین ارتقای سطح روابط همه کشورهای منطقه با یکدیگر اظهار داشت: کشورهای اروپایی که سابقه صدها سال جنگ با یکدیگر را دارند، امروز قدم‌های موثری در زمینه ایجاد اتحاد با هم برداشته‌اند و یقینا مردم کشورهای منطقه که اشتراکات بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تری با یکدیگر دارند، بیشتر و بهتر می‌توانند چنین اتحاد و انسجامی را ایجاد و با غلبه بر برخی اختلافات در کنار یکدیگر با صلح و ارامش زندگی کنند.

«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن تسلیت شهادت آقای اسماعیل هنیه، هدف رژیم صهیونیستی از این ترور را شرارت‌افکنی در منطقه دانست.

رئیس اقلیم کردستان در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها متعلق به مردم ایران نیست و ما هم به آن احساس تعلق می‌کنیم، گفت: اگر چه فراز و نشیب‌هایی در روابط میان ما و ایران بوده، اما اینکه ایران را همواره در روزهای سخت پشت خودمان دیده‌ایم، قابل انکار نیست.

117

«علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان
«ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر
«کمبو موهادی» معاون رئیس جمهور زیمبابوه
«آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال
«الکساندر وولین» معاون نخست وزیر صربستان
«جائو رئیس» رئیس مجلس مالی
«ژورالدو الکمین» معاون رئیس جمهور برزیل
«عثمان صالح محمد» وزیر امور خارجه اریتره
«محمود ثابت کمبو» وزیر امور خارجه تانزانیا