تهران- ایران پرس: مدیرکل سازمان ثبت‌احوال استان تهران گفت: در تهران ۲ میلیون کارت معوقه داشتیم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد آن تحویل داده شده و باقی‌مانده تا یک ماه آینده ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، حسین زین‌الصالحین، مدیرکل سازمان ثبت‌احوال استان تهران درباره این مسئله که ممکن است عده‌ای از عکس کارت‌ملی خود راضی نباشند، گفت: عکسی که در عکاسی گرفته می‌شود، رتوش می‌شود. عکس ثبت‌احوال ساده و طبیعی است. با این حال برای این افراد دوره‌های آموزشی گذاشته شده است. همچنین اگر کسی ناراضی باشد عکس‌ کارت‌ملی را تغییر می‌دهیم.

زین‌الصالحین گفت: در حال حاضر کارت هوشمند ملی در کشور تولید می شود و بر اساس درخواستی که ارباب رجوع به مراکز پیشخوان دولت  می‌دهند، کارشناسان پس از  بررسی های مورد نیاز، کارت ملی را صادر می‌کنند، درواقع مشکل بومی‌سازی کارت بود که در این دولت انجام شد.

زین‌الصالحین ادامه داد: اکنون۲۰۰ دستگاه و ۱۰۰۰ نقطه به صورت برخط از ثبت احوال اطلاعات می‌گیرند. همه دستگاه‌های دولتی برای انجام تکالیف‌شان باید به ثبت احوال وصل بشوند. اگر سازمانی مانند هدفمند‌سازی یارانه‌ها به اطلاعاتی نیاز داشته باشد، اطلاعات را در اختیارشان می‌گذاریم.

مدیرکل سازمان ثبت‌احوال استان تهران گفت: اکنون مکان محور هستیم. اخیرا یک سامانه‌ای طراحی کردیم که ثبت نشانی را به روز کند. تغییر مکان در سامانه ثبت‌احوال رایگان است. خود مردم تهران در هر تحولی که در نشانی دارند می‌توانند اطلاعات را به روز کنند.

زین‌الصالحین همچنین در خصوص زمان مراجعه برای ثبت تولد نوزاد و فوت اشخاص گفت: والدین ۱۵ روز برای اخذ شناسنامه نوزاد و هموطنان برای باطل کردن شناسنامه متوفی نیز قبل از ۱۰ روز اقدام کنند. ثبت به هنگام شناسنامه ۹۱ درصد است.

نورا و امیرعلی محبوب‌ترین اسامی نوزادان تهرانی است 

وی با اشاره به فراوانی نام‌های نوزادان در تهران گفت: نورا، ماهلین، فاطمه، هانا و رستا و امیرعلی، آراد، شاهان، علی و آیهان ۵ اسم دخترانه و پسرانه‌ای هستند که در یک سال اخیر بیشترین فراوانی را در بین متولدین تهرانی داشتند.

مدیرکل سازمان ثبت‌احوال استان تهران درباره کاهش سن در شناسنامه گفت: بحث‌ کاهش سن یک تا ۵ سال از طریق مراجع قضایی با ادله مثبت و ۵ تا ۱۰ سال با تشکیل کمیسیون تشخیص سن که مرکب از قاضی، ثبت‌احوال، شورای شهر و فرماندار  است استعلاماتش انجام می‌شود. اگر حقی داشته باشند انجام خواهد شد. 

وی در پایان پیرامون شرایط جمعیتی تهران گفت: در حال حاضر جمعیت تهران ۱۴ میلیون و‌ ۱۴۰ هزار ۶۵۳ نفر است. از این مقدار ۵۰/۳ مرد ۴۹/۷ زن است. در بحث تولد در تهران کاهش جمعیت ۴/۹ درصدی و در مقوله فوت کاهش ۳۷ درصدی داشتیم.

112