سازمان ملل با اشاره به وضعیت وخیم امنیتی و اقتصادی در سودان، هشدار داد: این کشور در آستانه گرفتار شدن در بحران قحطی گسترده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «ینس لرکه» سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تنها ۱۲ درصد از ۲.۷ میلیارد دلاری که برای حل بحران های سودان جنگ زده مورد نیاز است، تامین شده است.

ینس لرکه افزود: بدون دسترسی سریع به منابع بیشتر، سازمان‌های بشردوستانه نمی‌توانند به موقع برای جلوگیری از قحطی و جلوگیری از محرومیت بیشتر اقدام کنند.

وی با اشاره به افزایش بیماری ها در سودان گفت: نیمی از جمعیت این کشور یعنی حدود ۲۵ میلیون نفر، به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

«شیبل سحبانی» نماینده سازمان جهانی بهداشت در سودان نیز در خصوص بحران گسترده در این کشور گفت: سیزده ماه جنگ در سودان، ۹ میلیون نفر را  آواره کرده است که حدود ۱۷ درصد جمعیت را تشکیل می دهند و بزرگترین بحران آوارگی داخلی در جهان امروز است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۶ هزار نفر بر اثر این جنگ جان خود را از دست داده اند و ۳۳ هزار نفر مجروح شده اند.  

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل 2023 میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها ثمری نداشته است.

در این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان ادامه دارد، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از این کشور فرار کرده اند.

117

بیشتر بخوانید:

صدور فرمان انحلال نیروهای پشتیبانی سریع سودان

استعفای نماینده سازمان ملل در سودان 

حملات هوایی ارتش سودان به جنوب خارطوم با ۴۰ کشته و دهها زخمی