ایران پرس: با ادامه جنگ اوکراین و تشدید حملات اسرائیل به غزه، فروش کارخانجات تولید سلاح در آمریکا و سود حاصل از آن به شدت افزایش یافته است. «جیسون آیکن» مسئول امور مالی جنرال داینامیکس در این زمینه گفت: ما از 14 هزار گلوله توپ در ماه به 20 هزار عدد رسیده‌ایم و سعی داریم این عدد را هر چه سریع‌ تر به 85 هزار یا حتی 100 هزار گلوله در ماه برسانیم.

پیمانکاران دفاعی آمریکا از جمله «لاکهید مارتین» و «جنرال داینامیکس» تخمین زده‌ اند که با سفارش‌ های موجود برای صدها هزار گلوله توپ، صدها موشک پاتریوت و افزایش درخواست خودروهای زرهی در ماه‌های آتی، درآمد تضمین‌ شده آنان، افزایش قابل توجه ای یابد.

اگر چه همواره فروش و صادرات سلاح یکی از سود آورترین تجارت ها برای شرکت ها وکارخانه های تسلیحات سازی آمریکا بوده است، اما طی ماه های اخیر، با ادامه جنگ اوکراین و تشدید درگیری ها در این کشور، تولید و صادرات انواع سلاح های سنگین و سبک در آمریکا افزایش یافته است و این کارخانجات در راستای سیاست های دولت جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در حمایت از اوکراین، تولیدات نظامی خود را افزایش داده اند.

آمار بالای تولید و صادرات تسلیحات آمریکایی

در این راستا بخش «سامانه‌های رزمی» در جنرال داینامیکس که تانک و خودروهای زرهی مورد نیاز اوکراین را تولید می‌کند، شاهد افزایش 25 درصدی درآمد خود نسبت به سال گذشته بوده است. شرکت تسلیحاتی آر.تی.ایکس  نیز اعلام کرده است که از فوریه 2022 تاکنون سه میلیارد دلار سفارش تسلیحاتی دریافت کرده و انتظار دارد که سفارش‌های مضاعفی برای تأمین انبارهای اوکراین و آمریکا دریافت کند.

در واقع جنگ، بیش از پیش برای زمامداران آمریکا به فرصت طلایی تبدیل شده است.  در واقع آمریکا نه تنها به کشورهای درگیر جنگ چون اوکراین سلاح می فروشد، بلکه بسیاری از تسلیحات آمریکایی در قالب کمک نظامی به کشورهای عضو ناتو نیز ارسال می شود؛ چنان که گزارش های منتشر شده نشان می دهد واشنگتن 24 مورد فروش تسلیحات به ارزش تقریبی 28 میلیارد دلار را تا پایان سال 2022 تایید کرده است.

 «گرگ هیز» رئیس شرکت آمریکایی «ریتون تکنالوجیز» در این زمینه می گوید: من هیچ عذرخواهی به دلیل حضور فعال شرکتمان در قالب جنگ اوکراین و فروش سلاح به این کشور انجام نمی دهم. هرگونه سلاحی که در شرایط کنونی به اوکراین ارسال می شود، از زرادخانه ها و انبارهای ما صادر می شود که این مساله خبری بسیاری خوشحال کننده است، البته که در ادامه باید تلاش زیادی کنیم تا بار دیگر انبارهای تسلیحاتی خود را مملو از سلاح کنیم و به کسب سود بیشتر در آینده نیز فکر کنیم.

اکنون با تشدید جنگ صهیونیست ها علیه ملت فلسطین، ارسال انواع تسلیحات آمریکایی به سمت فلسطین اشغالی افزایش یافته است و پیش بینی می شود سود کارخانجات اسلحه سازی آمریکا نیز بیش از پیش افزایش یابد. روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه با اشاره به ورود تسلیحات جدید آمریکایی به سرزمین های اشغالی به بهانه جنگ غزه نوشت: جنگ غزه تازه ترین انگیزه رونق فروش سلاح را ایجاد و سود و ظرفیت تولید تسلیحات را در میان تامین کنندگان آمریکایی تقویت کرده است.

آمریکا بزرگ ترین تامین کننده اسلحه در جهان

به هر حال، گزارش ها نشان می دهد ایالات متحده امریکا کماکان بزرگ ترین تامین کننده اسلحه در جهان باقی خواهد ماند. چرا که حدود 60 درصد از هواپیماها و بالگردهای جنگی که در سراسر جهان سفارش داده می شوند، محصول ایالات متحده امریکا هستند. فقط در سال 2022 ، 13 کشور مجموعاً 367 هواپیما و بالگرد جنگی به کارخانجات امریکایی سفارش دادند؛ که در آینده با توجه به تلاش های دولت آمریکا برای استمرار جنگ ها و مناقشات سیاسی در گوشه و کنار جهان، این آمارها افزایش نیز خواهند یافت. 

نویسنده: آتوسا دینیاریان

112

بیشتر بخوانید:

گام جنگ افروزانه جدید آمریکا: ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین

ادامه آتش افروزی آمریکا در جنگ اوکراین/ ارائه بسته تسلیحاتی جدید واشنگتن به کی‌یف