دادگاهی در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیای آمریکا جلسه‌ای را برگزار کرد که در آن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و چند تن از مقامات ارشد این کشور به دلیل «همدستی در نسل‌کشی اسرائیل در غزه» متهم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر 2023 تاکنون حملات گسترده ای را در باریکه غزه آغاز کرده  است که تاکنون  بیش از 26 هزار فلسطینی شهید و بیش از 64 هزار نفر دیگر زخمی شدند و علیرغم مخالف ها و محکومیت های بین المللی این حملات ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزونی الجزیره، دیروز(جمعه) جلسه‌ای در دادگاه فدرال در اوکلند کالیفرنیا برگزار شد که در آن مرکز حقوق اساسی (CCR) به نمایندگی از چند گروه حقوق بشری فلسطین، ساکنان غزه و شهروندان آمریکایی که اعضای خانواده آنها در حملات مستمر رژیم صهیونیستی ضد باریکه غزه متاثر شدند، از اعضای دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل جلوگیری نکردن از نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه توسط رژیم صهیونیستی شکایت کردند.

در این دادگاه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور به دلیل «شکست در جلوگیری از اقدامات اسرائیل و همدسی با نسل‌کشی آشکار» متهم شده‌اند.

البته شکایت مرکز حقوق اساسی یا همان CCR برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۳ ثبت و اعلام شد که بایدن، بلینکن و آستین «نه تنها در اجرای تعهدات خود برای جلوگیری از نسل‌کشی شکست خورده‌اند بلکه آنها با ارائه حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک بی‌قید و شرط از اسرائیل، شرایط را برای گسترش و توسعه آن فراهم کرده‌اند».

مرکز حقوق اساسی از دادگاه می‌خواهد که اعلام کند: متهمان طبق قوانین بین‌المللی عرفی، تعهدات خود را مبنی بر جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه نقض کرده‌اند.

این مرکز همچنین از دولت آمریکا می‌خواهد تا نفوذ خود را بر رژیم صهیونیستی به کار بگیرد تا بدین ترتیب خصومت‌ها علیه فلسطینی‌ها در غزه پایان یابد.

«راب رینولدز» خبرنگار الجزیره از این دادگاه در اوکلند گزارش داد که CCR استدلال می‌کند که آمریکا با ارسال تسلیحات به سرزمین های اشغالی، کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ را نقض می‌کند.

این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده ‌است.

116

بیشتر بخوانید:

بایدن: از جنگ دراز مدت رژیم صهیونیستی در غزه حمایت نمی‌کنیم

ببینید: قطع چندباره سخنرانی بایدن توسط حامیان فلسطین با شعار «جو نسل کُش»