دو خبرنگار بازداشت شده خارجی فعال در زمینه افشای جنایات دولت میانمار ضد مسلمانان روهینگیا ،در دادگاه یانگون (پایتخت)میانمار به اتهام دسترسی به اسناد دولتی مجرم شناخته شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایران پرس، قاضی دادگاه رسیدگی به این پرونده، روز دوشنبه این دو خبرنگار را، به جرم دسترسی و انتشار اسناد دولتی محکوم کرد و گفت که حکم قضایی آنان به زودی اعلام می شود.

 دولت میانمار پس از کشتار هزاران نفر از مسلمانان روهینگیایی و آواره کردن بیش از 700 هزار نفر از آنها در ماه اوت 2017 با محکومیت جهانی درارتباط با نسل کشی ، پاکسازی قومی و قتل های گروهی غیرقانونی رو به روست.

دو خبرنگار میانماری که برای رسانه خارجی کار می کردند، گزارش هایی از کشتار گروهی 10 نفره از مردم روستایی در روهینگیا  در روز دوم سپتامبر 2017 را در حمله ارتش و نیروهای امنیتی این کشور منتشر کرده بودند.

طبق قانون 'حفاظت اطلاعات' که برجای مانده از دوران استعمار بریتانیا در میانمار است دو خبرنگارمذکور ممکن است با حداکثر به 14 سال زندان روبه رو شوند.

برخی دیپلمات های حاضر در میانمار به رسانه های غربی گفتند: این دادگاه آزمونی برای آنگ سان سوچی رهبر میانمار و دریافت کننده پیشین جایزه صلح نوبل در حمایت از دموکراسی و آزادی بیان دراین کشور است.116/140

بیشتر بخوانید:

 دبیرکل سازمان ملل: بحران آوارگان روهینگیایی کابوسی برای انسانیت و حقوق بشر است

 وضعیت نابسامان پناهجویان روهینگیایی در ایالت راخین

پرونده مسلمانان روهینگیایی در دیوان بین‌المللی کیفری.