تحلیل:

ایران پرس: اعتراض‌های ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های انگلیس با حمایت فزاینده دانشجویان از پویش اعتصاب غذا وارد مرحله تازه‌ای شده و فشارها برای قطع همکاری‌های آکادمیک با رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

دانشجویان دانشگاه ادینبرو با انتشار کلیپی اعلام کردند که به دلیل بی‌تفاوتی مسئولان دانشگاه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

معترضان از مسئولان دانشگاه درخواست کرده اند که از همکاری با شرکت «آمازون» و «آلفابت» صرف نظر کنند. آنها می‌گویند که دانشگاه باید ۲.۸ میلیارد پوند از سرمایه خود را از شرکت آلفابت و ۴.۹ میلیارد پوند از شرکت آمازون را به دلیل ارائه خدمات فنی این دو شرکت به ارتش رژیم صهیونیستی، خارج کند.

معترضان می‌گویند که جرم ارائه خدمات فنی به ارتش اسرائیل کمتر از فروش سلاح به آن نیست.

طرح چنین درخواستی از این جهت حائز اهمیت است که اعتراض های مشابه را در آمریکا دوباره زنده می کند. از چند ماه پیش که رژیم اسرائیل قراردادهایی را با شرکت آمازون و الفابت امضاء کرد، اعتراض ها در آمریکا شکل گرفت و اتفاقا نخستین معترضان خود کارکنان این شرکت ها بودند و حتی به اخراج 50 تن از آنها انجامید.

بیش از یک هزار و700 کارمند آمازون طوماری را به «اندی جاسی» مدیر عامل این شرکت آمریکایی، تحویل دادند که در آن خواسته شده بود آمازون کلیه قراردادهای خود را با ارتش اسرائیل لغو کند.

کارمندان آمازون در این طومار تأکید کردند که این فروشگاه اینترنتی با ارائه خدمات رایانش ابری به بخش عمومی رژیم صهیونیستی، توانمندی‌های ارتش این رژیم را در زمینه‌های هوش مصنوعی و قابلیت‌های نظارتی و جاسوسی که برای سرکوب فعالان فلسطینی و محاصره وحشیانه غزه استفاده می‌شود، افزایش می‌دهد.

دولت اسرائیل یک قرارداد بیش از یک میلیارد دلاری برای خدمات عمومی فضای ابری و بخش دولتی منعقد کرده است.

به‌عنوان بخشی از یک قرارداد یک میلیارد دلاری میان دولت اسرائیل  وخدمات وب آمازون (AWS) و Google، این شرکت ها متعهد هستند که حداقل ۲۰ درصد از ارزش قرارداد را برای محصولات و خدمات اسرائیلی هزینه کنند.

اکنون دانشجویان حامی فلسطین از دانشگاه های خود می خواهند همکاری خود را با این شرکت ها و دیگر شرکت های مشابه مانند «بلک‌راک» قطع کنند. به گفته آنها این شرکت ها نیز در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همدست هستند.

دانشجویان دانشگاه ادینبرو از سه هفته پیش با الگو گرفتن از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا اقدام به برپایی ۲۰ چادر در محوطه «اولد کالج» دانشگاه کرده و فشارها برای تحریم رژیم صهیونیستی را افزایش داده‌اند. این حرکت اعتراضی با حمایت کارکنان دانشگاه و اتحادیه دانشجویی نیز مواجه شده است.

موج اعتراضات دانشجویی در انگلیس برای تغییر الگوی روابط آکادمیک با رژیم صهیونیستی، روز به روز در حال فربه‌تر شدن است. از لندن تا منچستر، بریستول، نیوکاسل و لیدز دانشجویان خواهان قطع سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولید کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی یا کسب‌ وکارهای اسرائیلی هستند که در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری فعالیت تجاری می‌کنند.

اکنون تظاهرات حامیان فلسطین در انگلیس به یک جنبش مهم و تاثیرگذار در فضای سیاسی این کشور تبدیل شده است. هر هفته هزاران نفر از حامیان فلسطین در شهرهای مختلف انگلیس تظاهرات کرده و فریادهای ضد اسرائیلی سر می‌دهند. هر دو هفته یکبار نیز معترضان در پایتخت گردهم آمده و در چارچوب «روز ملی اقدام» تظاهرات می‌کنند.

گروه‌های حامی فلسطینیان در دانشگاه‌ها، سال‌هاست که خواهان حمایت از جنبش بی‌دی‌اس BDS (انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم) به عنوان راهی برای مقابله با اسرائیل هستند. آنها می گویند: "دانشگاه می تواند با دانشگاه هایی که جنبش بایکوت، واگذاری و تحریم (BDS) را قبول دارند، کار کرده و انتخاب‌های متفاوتی انجام دهد."

موج اخیر اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غرب را می توان با جنبش دانشجویی ضد جنگ ویتنام در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰در کشورهای غربی مثل آمریکا، آلمان و فرانسه، در اعتراض به جنگ ویتنام دانست. جنبشی که به لحاظ فراگیری بی شباهت به جنبش وال استریت و جنبش ضد آپارتاید دهه ۱۹۸۰ نیست، که در آن دانشجویان شرکت‌هایی را که با آفریقای جنوبی عصر آپارتاید، تجارت داشتند، هدف قرار دادند و در نهایت بیش از پانزده دانشگاه و  دانشکده را وادار به قطع سرمایه‌گذاری با این کشور کردند.

اکنون در اروپا نیز نشانه های امیدوارکننده از موفقیت جنبش دانشجویی درتحقق برخی از خواسته های خود مشاهده می شود که در عین حال شکستی بزرگ برای رژیم صهیونیستی و لابی یهودی به شمار می رود.

به دنبال اعتراض و تحصن دانشجویان دانشگاه خنت در بلژیک در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین، مسئولان این دانشگاه به بخشی از مطالبات آنها پاسخ دادند.

مسئولان این دانشگاه تصمیم گرفتند که ارتباط خود را با سه نهاد آموزشی و تحقیقاتی در اسرائیل قطع کنند. در بیانیه‌ منتشر شده از سوی ریک وان دی وال، رئیس دانشگاه خنت آمده است: "ما در حال قطع روابط خود با موسسه فناوری هولون، موسسه تحقیقاتی گالیله میگال و مرکز ولکانی (موسسه تحقیقاتی در زمینه کشاورزی) هستیم."

اعلام این خبر، با واکنش سریع دانشجویان معترض و تحصن کننده رو به رو شد. دانشجویان معترض به شبکه تلویزیونی VRT بلژیکی گفتند که از این تصمیم استقبال می‌کنند، اما از نظر آن ها این تنها اولین قدم محسوب می‌شود. آنها متعهد شده‌اند تا زمانی که دانشگاه خنت تمام روابط خود با نهادهای اسرائیلی را قطع نکند، به تحصن خود در بخش‌هایی از این دانشگاه ادامه خواهند داد.

برهمین اساس به نوشته پایگاه «میدل ایست آی»: "جنبش اعتراضی ضد جنگ غزه باعث احیای آرمان ملی فلسطین شده و نسل جدیدی از یهودیان آمریکایی کم کم این ادعا را که صهیونیسم مالک روایت های آنها است، به چالش می‌کشند. جنبش ضد جنگ غزه در آینده نزدیک باعث احیای آرمان  فلسطین به طرزی که هرگز سابقه ندارد، خواهد شد."

نویسنده: احمد کاظم زاده 

117

بیشتر بخوانید:

همبستگی دانشجویان دانشگاه «کوئین‌ماری» لندن با فلسطین

پیوستن ۵ دانشگاه بریتانیا به اعتراضات ضد صهیونیستی