ایران پرس - چند هفته مانده تا دور دوم مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اختلافات بر سر تعهدات مالی بریتانیا به اروپا بعد از خروج از این اتحادیه بالا گرفته است، دور سوم مذاکرات برگزیت قرار است 28 اوت در بروکسل برگزار شود.

«گونتر اوتینگر» کمیسر بودجه اتحادیه اروپا تصریح کرد، بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا در پایان مارس 2019 هم باید تعهدات مالی خود به اروپا را ایفاکند.

این تعهدات، مربوط به برنامه های دراز مدتی است که قبل از تصمیم بریتانیا برای خروج درباره آن توافق شده است.

علی رغم خواسته جدی بروکسل برای ایفای همه تعهدات مالی مستقیم و غیر مستقیم لندن در قبال اتحادیه اروپا، اما شواهد حاکی از آن است که مقامات دولت محافظه کار بریتانیا تمایل چندانی برای برآوردن این خواسته ندارند.

کما اینکه پس از انتشار گزارش هایی درباره آمادگی بریتانیا برای پرداخت 40 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا، این موضوع با واکنش های منفی محافظه کاران تندروی حامی برگزیت مواجه شد که معتقد هستند بریتانیا نباید هیچ پرداختی به اروپا داشته باشد.

گفته می شد، دولت محافظه کار به این نتیجه رسیده است که این پیشنهاد می‌تواند مذاکرات برگزیت را از بن‌بست کنونی خارج کند، با این‌ حال لندن زمانی این هزینه را می‌پردازد که اتحادیه اروپا هم‌زمان با برگزاری مذاکرات برگزیت، در زمینه آینده همکاری‌های تجاری دو جانبه نیز مذاکره کند.

«دیوید دیویس» وزیر برگزیت هر چند بر عزم لندن بر ایفای تعهدات خود در قبال اروپا تاکید کرد، اما موضع روشنی در قبال پرداخت پول مورد درخواست اتحادیه اروپا اتخاذ نکرد.

برآورد می شود که بروکسل خواهان پرداخت 60 تا 100 میلیارد یورو ازسوی لندن شود.

«زسولت داواس» کارشناس ارشد اندیشکده بروگل می گوید:

"بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا ممکن است پیش پرداختی به مبلغ 110 میلیارد یورو را به صورت یکجا پرداخت کند. 

میزان هزینه خروج بریتانیا 25 تا 65 میلیارد یورو برآورد شده، یعنی لندن از مبلغ 110 میلیارد یورو پیش پرداخت به اتحادیه، مبلغ وسیعی را بازپس خواهد گرفت."

کمیسیون اروپا بر این اعتقاد است که بروکسل و لندن باید به تعهدات مالی که در دوره عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا درباره آن توافق شده است پایبند باشند.

در واقع یکی از چالش های عمده برگزیت برای اتحادیه اروپا، خلاء مالی ناشی از خروج بریتانیا از این نهاد اروپایی است که مسلما نه فقط بر اداره امور جاری آن بلکه در زمینه طرح ها و پروژه های این اتحادیه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گفته «گونتر اوتینگر» کمیسر بودجه اتحادیه اروپا با قطع پرداخت های بریتانیا به اتحادیه اروپا،این اتحادیه با کسری بودجه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد یورویی در سال مواجه می شود که باید با صرفه جویی و پرداخت های بیشتر دیگر اعضاء جبران شود.

در عین حال باید همه تخفیف پرداخت بودجه برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو شود.

دور قبلی مذاکرات در ژوئیه 2017 بدون رسیدن به نتایج خاصی در باره مسائل مورد اختلاف به پایان رسیدو همین مساله باعث شده تا خوش بینی چندانی در باره نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی نیز وجود نداشته باشد.

در عین حال بروکسل خواهان خروج هر چه سریعتر لندن از اتحادیه اروپا برای خروج از وضعیت پر ابهام کنونی است.

در این زمینه «پاتریک پویان» مدیر اجرایی ارشد توتال می گوید:

"دوره عدم قطعیت اقتصادی فعلی که با رای مردم بریتانیا به خروج ازاتحادیه اروپا در سال گذشته آغاز شده است باید خاتمه پیدا کند."116/111

بیشتر بخوانید:

نارضایتی اکثر مردم بریتانیا از عملکرد ترزا می در برگزیت

ساندی تایمز: برگزیت، همچنان عامل تنش و اختلاف در دولت بریتانیا است