ایران پرس- گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در سفر به پاکستان در اظهاراتی تامل برانگیز ضمن اتهام به دولت کابل مبنی بر حمایت از مخالفان دولت اسلام آباد،اقدامات پاکستان در روند صلح افغانستان را صادقانه خواند.

وی گفت، پاکستان کشور بسیار مهمی است و دولت این کشور می تواند نقشی کلیدی در روند صلح افغانستان ایفا کند که چنین نقشی در حال حاضر در حال اجرا است.

حکمتیار افزود،تلاش‌های صادقانه پاکستان در قبال افغانستان را تحسین می کند و باور دارد که اسلام آباد به کمک‌های خود برای برقراری صلح در این کشور ادامه خواهد داد.

سخنان تامل برانگیز حکمتیار درباره انچه وی تلاش صادقانه پاکستان در روند صلح افغانستان خوانده است  پس از حضور در کنفرانس صلح لاهور که دهها تن از سران و رهبران گروه‌های سیاسی افغانستان در آن شرکت داشتند،مطرح شد.

در حالی رهبر حزب اسلامی افغانستان چنین سخنانی را مطرح کرده است که بر خلاف وی تقریبا همه گروه‌های  سیاسی این کشور نسبت به نوع رویکرد پاکستان در خصوص مسئله بسیار مهم صلح در آن کشور بی اعتمادند و هیچگاه موضع اسلام آباد در این زمینه را شفاف ارزیابی نکرده اند.

مطیع الله خروتی استاد دانشگاه در افغانستان گفته است؛«پاکستان نشان داده که صادقانه برای صلح در افغانستان تلاش نمی کند .این کشور با تشویق سیاستمداران افعان به شرکت در نشست لاهور می خواهد به آنها بفهماند که نباید امتیاز صلح فقط مختص دولت و رییس جمهورباشد و انان نیز سهمی در صلح داشته باشند.»

این اظهارات حکمتیار در حالی است که وی نیز به خوبی می داند که پاکستان نقش مورد انتظار در خصوص دو موضوع کلان و حیاتی جنگ و صلح در افغانستان را ایفا نکرده است و از دیرباز به ویژه با به رسمیت شناختن حکومت طالبان در این کشور به گونه ای در مقابل خواست عمومی در افغانستان مبنی بر لزوم سرکوب این گروه و برقراری دموکراسی قرار گرفته است.

اما در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که بنا به چه ملاحظاتی حکمتیار با نادیده گرفتن سوابق موجود در خصوص نوع مواجهه پاکستان با افغانستان از جمله به رسمیت شناختن حکومت طالبان در این کشور‌، کارکرد اسلام آباد در برقراری صلح در افغانستان را شفاف و صادقانه دانسته است؟

در پاسخ به این پرسش گمانه‌های مختلفی مطرح می شود که می تواند روشن کننده انگیزه و هدف حکمتیار ازطرح چنین سخنانی باشد.

این دیدگاه وجود دارد که حکمتیار با طرح اینگونه اظهارات تامل برانگیز  قصد دارد با تحت فشار قرار دادن دولت افغانستان، از آن به عنوان اهرمی برای کسب امتیاز از ارگ بهره گیرد.

بر اساس این دیدگاه انگیزه رهبر حزب اسلامی افغانستان از حمایت آشکار از مواضع پاکستان در قبال تحولات افغانستان، می تواند معطوف کردن توجه مردم این کشور به حزب متبوعش در آستانه انتخابات اتی ریاست جمهوری باشد. 

وی تلاش می کند با طرح مواضعی متفاوت، سناریویی را به مردم القا کند که بر اساس آن بخشی از علل تنش در روابط افعانستان با پاکستان ناشی از عملکرد دولت کابل در حمایت از گروه‌های مخالف دولت اسلام اباد تلقی شود.

همچنین دیگر احتمال مطرح درباره  مواضع اخیر حکمتیار تلاش وی برای معرفی خود به عنوان فرد حامی منافع پاکستان در افغانستان است که بتواند به حمایت اسلام آباد در اینده سیاسی خود امیدوار باشد که حضور رهبر حزب اسلامی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این گمانه را بیش از سایر گمانه‌ها در چرایی طرح چنین سخنانی توسط وی پر رنگتر می کند.

نویسنده: محمدرضا عسگری

141/118

بیشتر بخوانید:

ثبت نام حکمتیار برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

چرخش دوباره حکمتیار، پشت به اشرف غنی با نزدیکی به مخالفان دولت/ تحلیل